هنر


 

هاکوب کوجویان و ایران

نویسنده: نلی آراکلیان/ ترجمه: آنی بابایان فصلنامه فرهنگی پیمان شماره 7 و 8 هاکوب کوجویان[1] (1883-1959م) از نقاشان مشهور ارمنستان در نیمه اول قرن حاضر است و پایه گذار هنر نوین گرافیک در ارمنستان به شمار می رود. بیشتر آثار او در نگارخانه ملی جمهوری ارمنستان و در خانه...

بررسی اجمالی مینیاتور ارمنی و سبک های آن

نویسنده: مارو تیر اروتونیان فصلنامه فرهنگی پیمان شماره 15 و 16 و 17 مینیاتور یکی  از رشته های  مقدم  هنر ارمنی  در سده های  میانه  است  که  صرفاً در مصورکردن  کتب  خطی  از آن  استفاده  شده  است. گرچه  طی  سده‌های  متمادی،  در اثر حملات  ویرانگر اقوام  مختلف،  تعداد...

نمادها و سمبول ها در هنر مسیحیت

نویسنده: آدانا دیکران زهرابیان فصلنامه فرهنگی پیمان شماره 20 مقدمه از بدو خلقت همه موجودات در حرکتی جوهری به سوی سر منشأ ذاتیشان در حرکت بوده اند و این حرکت فطری در ادوار مختلف از پدیده های متفاوتی تأثیر می گرفته که از جمله مهمترین این پدیده ها دین و مکاتب آسمانی بوده...

بررسی مکان های ارتباط تصویری برای تبلیغات فرهنگی

نویسنده: آرلین وارطانیان فصلنامه فرهنگی پیمان شماره 22 تبلیغات در تحولات عمومی جهان، در همه امور جاری مربوط به فعالیت های بشری اعم از علمی، فرهنگی، اقتصادی، سیاسی، اجتماعی، شخصی و جمعی تأثیر فراوان دارد. گرچه از پیدایش انسان اجتماعی، تبلیغات نیز به صورت ساده و ابتدایی...

هنر خلاقیت آنتوان سوروگین

نویسنده: ایوت تاجاریان/ ترجمه: ماریا آیوازیان فصلنامه فرهنگی پیمان شماره 21 مقدمه سدۀ نوزدهم دوران پایه گذاری علوم نوین به شمار می آید. در ردۀ این علوم شگفت انگیز می توان از انسان شناسی، روان شناسی، علوم اجتماعی، ادبیات و سیاست نام برد. علومی چون باستان شناسی، قوم...

سرژ آواکیان، نقاش و طراح گرافیک

فصلنامه فرهنگی پیمان شماره 21 سرژ آواکیان در سال 1345 تحصیلات  خود را در  رشتۀ  نقاشی  و طراحی گرافیک در آکادمی هنرهای زیبای کریدون لندن [2] به پایان  برد و با موفقیت  در کنکور  SIADبه عنوان اولین ایرانی به عضویت  انجمن  طراحان  انگلستان  (D.A.I.S.L) در آمد. سرژ  پس ...

نگاهی کوتاه به زندگی نامه و شیوه های کار استاد لئونی تاشچیان

نویسنده: آرزو چهارلنگی فصلنامه فرهنگی پیمان شماره 21 خانواده  تاشچیان مگردیچ تاشچیان، پدر لئونی تاشچیان در مصر متولد شد. پدر مگردیچ  تاجر الماس بود و چون  در تجارت  ورشکسته شد، به همراه خانواده اش به تفلیس  مهاجرت  کرد. فضای  فرهنگی  تفلیس، باعث  شد تا مگردیچ  به ...

نقّاش موج دریاها به اقیانوس آرامش پیوست، یادی از هاروطیون میناسیان نقاش ارمنی ایرانی

نویسنده: واراند فصلنامه فرهنگی پیمان شماره 21 هنرمندانی وجود دارند که به رغم داشتن ذوق و نبوغی سرشار و هنری والا نمی توانند با لایه های درونی جامعه ای که درآن زندگی می کنند، ارتباط برقرار کنند و در مقابل برخی نیز که به واقع زندگی شان را وقف جامعه کرده اند، نمی توانند...

گروه عکاسان ارمنی

نویسنده: رافی آوانسیان فصلنامه فرهنگی پیمان شماره 21 تاریخچه گروه عکاسان ارمنی، در مرداد ماه سال 1374 به  دنبال یک نمایشگاه گروهی بنیانگذاری شد. مسئولیت این نمایشگاه به عهده عضو کنونی گروه، رافی آوانسیان بود، اما بنیانگذاری گروه، در طی تلاش های صادقانۀ چهارتن از اعضاء...

تصویرسازی اسطوره ای

نویسنده: درو آرزویان فصلنامه فرهنگی پیمان شماره 25 مقدمه در عصر حاضر به علت فشارهای اجتماعی و مادی، معنویات و روحیات انسان با خطر جدی مواجه گشته و انسان همیشه در دوراهی انتخاب درست از نادرست سردرگم است. بنابراین، لزوم پرورش بعد معنوی در اجتماع، یکی از رسالت های هنرمند...

نقوش تزئینی ارمنی

نویسنده: ژینا ماروتخانیان فصلنامه فرهنگی پیمان شماره 26 تاریخچه ای کوتاه از نقوش تزئینی ارامنه نقش و نگار نزد ارمینان از قدیمی ترین هنرهای خلق شده است، اما در عین حال از زنده ترین آنهاست که یک سر آن به دوران نامنظم تمدن ماقبل تاریخ باز می گردد، و سر دیگر آن نیز امروزه...

سمبات دِر کیورقیان

نویسنده: ایساک یونانسیان سمبات دِر کیورقیان[1] در1292ش در خانواده ای ارمنی، در جلفای اصفهان، چشم به جهان گشود. پدرش هوانس و مادرش تاگوهی نام داشتند. سمبات در دو سالگی پدرش را از دست داد و وظیفۀ تربیت او به مادرش و پدربزرگش، که در آن زمان در اصفهان کشیش بود، سپرده شد....

جیوان گاسپاریان،دودوک

نویسنده: رافی آراکلیانس موفقیت بزرگ جیوان گاسپاریان[1] در كنسرت مركز باربیکن[2] لندن، در 28 سپتامبر 2012م (7 مهر 1391ش)، نشانگر پیروزی عشق به نوای دودوك و سنت های وطن بر سن و سال گاسپاریان بود. سال ها پیش خبرنگاری از او پرسیده بود كه آیا دودوك از جیوان گاسپاریان،...

فلوت سحرآمیز در تهران نواخته شد

نویسنده: گریگور قضاریان فصلنامه فرهنگی پیمان شماره 68 اپرای فلوت سحر  آمیز،[1] از شاهکار  های موتسارت، در روزهای 2 ـ 4 تیرامسال (1393ش) (23 ـ 25 ژوئن 2014م)، به وسیلۀ گروه آیو[2] به کارگردانی خانم داینا ‏آداما[3] و با حضور آرا کاراپتیان در مقام سرپرست خوانندگان، رهبر...

آبراهام گورگنیان،نقاش،محقق و مردم شناس ارمنی

نویسنده: زویا خاچاطور فصلنامه فرهنگی پیمان شماره 70 اشاره کمتر کسی است که به شهر سیاحتی اصفهان سفر نکرده باشد یا حتی راجع به آثار تاریخی آن چیزی ‏نشنیده باشد. اصفهان، به «نصف جهان» معروف است، با آثار تاریخی فراوانی که دارد در روزهای تعطیل مملو از مسافران ‏داخلی و...

نگاهی به معماری و نقاشی های دیواری منطقه جلفای نو

نویسنده: دکتر نورایر ناظاریان فصلنامه فرهنگی پیمان شماره 70 مقدمه در پی کوچ اجباری ارمنیان جلفا ـ در کنارۀ رود ارس ـ به ایران و پس از قطعی شدن سکونت آنان در اصفهان، ارمنیان جلفای قدیم که نسبت به دیگر مهاجران از توانگری و رفاه بیشتری برخوردار بودند، دست به ساخت ‏عمارت ...

تابلوی زندگی یک نقاش،هنرمند نقاش و مرمت کار آثار نقاشی،استاد ستراک نظریان

نویسنده: گریگور قضاریان فصلنامه فرهنگی پیمان شماره 70 نقاشی حرکتی است خلاقانه در جهت ترسیم دنیای درون و سهیم شدن آن با دیگران. مرمت یعنی ‏دمیدن روح دوباره و زنده کردن آثار هنری در آستانۀ مرگ و زدودن غبار تاریخ از گنجینه ‌های فرهنگی ‏یک کشور. استاد ستراک نظریان[1] ـ از...

رویکردی جامعه شناختی بر دیوار نگاره های کلیسای وانک اصفهان (دیرآمنا پرکیج مقدس)

نویسنده: الهه روستایی سیچانی / دکتر امیر حسین چیت سازیان فصلنامه فرهنگی پیمان شماره 70 اشاره ادیان و هنرهایی که در بستر آنها خلق شده‌  اند همواره در یکدیگر تنیده بوده  اند. در برخی از ادیان، برای زنده نگاه داشتن روایت  های مربوط به پیامبر و اولیای دین خود و ‏بازنمایی...

بررسی انجیل های مزین به نقوش مکتب نگارگری جلفای نو اصفهان

نویسنده: میکائل آراکلیان / ترجمه کلارا آبولیان فصلنامه فرهنگی پیمان شماره 70 هدف این پژوهش، بررسی کتاب  های مقدس و انجیل  هایی است که در سدۀ هفدهم میلادی/ یازدهم هجری به دست استادان سرشناس ‏مکتب مینیاتور جلفای اصفهان نوشته و مزین شده.[1] باید توجه داشت كه مکتب جلفای...