سال دهم | زمستان 1385 | 152 صفحه

جهت مشاهده و ورق زدن صفحات
روی تصویر زیر کلیک کنید.

در این شماره می خوانید:


1- چهره ها

2- مقاله ها


3- گزیده و رویدادها

4- ادبیات

سرمقاله

فصلنامهٔ پیمان با انتشار این شماره وارد دومین دههٔ فعالیت مطبوعاتی خود می شود. با پشت سر نهادن ده سال تلاش مستمر همکاران پیمان و همیاری خوانندگان فرهنگ پرور به استقبال سالی نو توأم با گفت وشنودی نو و همراهی یاران دیرین و نو می رویم.

به جا است که در این مقال یاد یارانی را که فراخنای معنوی وجودشان تاب تنگنای عالم فانی را نیاورد و در سالی که گذشت، ما را تنها گذاشتند و به دیار باقی شتافتند نیک و محترم بداریم. واجب است از میان این بزرگان به نامی برجسته اشاره کنیم که عمر و جانش را نثار صداقت، بیداری خاطرهٔ تاریخی و هویت ملی، هم زیستی مودت آمیز، صلح پایدار میان اقوام و فرهنگ ها، قلم بی غش و قلوب پرعطش برای تفاهم متقابل در جوامع مملو از اضداد و دشمنی ها کرد. باشد که در فرصتی دیگر او را به شایستگی بشناسیم و بازشناسانیم.

هرانت دینک نامی است که امروز دیگر کمتر کسی با آن ناآشناست. دینک، روزنامه نگار شهیر ارمنی ـ ترکیه ای است که دو ماه پیش، در انظار همگان، در خیابانی پررفت و آمد، روبه روی ساختمان دفتر روزنامه اش، در استانبول، بر اثر شلیک چند گلوله از پشت سر به دست یک نوجوان ترک ناجوانمردانه به قتل رسید. قاتل پس از بازداشت اعتراف کرده که دینک را به خاطر مقالاتش در خصوص نژادکشی ارمنیان و مجرم دانستن دولت عثمانی در این خصوص به قتل رسانده است.

محکوم کردن این عمل غیرانسانی، اظهار تأسف، اعتراضات شدید شماری از شخصیت های مهم سیاسی و مطبوعاتی ترکیه ای و بیـن المللی و به ویژه تجمعات و راهپیمایی های آرام خیل انبوه جمعیت معترض از اولین ساعات شهادت هرانت تا مراسم پرشکوه تشییع این بزرگ مردِ زمان روزها ادامه یافت. این احساس تألم جمعی و بزرگداشت بی نظیر، خود بهترین نمود برای عظمت فقدانی است که ترک ها، ارامنه و کلیهٔ صلح دوستان جهان به درستی آن را درک کرده اند.

با فرو غلطیدن پیکر دینک گویی انفجاری مهیب روی داد که صدای پرطنین آن مرزهای استانبول، آناتولی، آنکارا، آسیا و اروپا را در نوردید. طنینی که گوش ها، قلب ها و اذهان بی شماری را تا مدت ها به بهت و ماتم و نهایتاً به آگاهی نواخت. برخی معتقدند هرانت دینک با نثار جانش تا اندازه ای به هدف بزرگ خود، که آگاهی ناآگاهان بود، رسیده است.

ما نیز امیدواریم چنین باشد و دیگر شاهد اقدامات سبوعانه به قصد حذف اندیشه از طریق نابودی صاحبان آن در ترکیه و هیچ جای دنیا نباشیم. لیکن متأسفانه تحولات پس از ترور دینک و تهدید به قتل برخی دیگر از اهل قلم همچون اورهان پاموک، نویسندهٔ بزرگ ترک و برندهٔ جایزهٔ ادبی نوبل در سال2006 م، دورنمای روشنی را ترسیم نمی کند.

این مصیبت جانکاه را به خانواده و همکاران مطبوعاتی هرانت دینک و تمامی به سوگ نشستگانش تسلیت می گوییم. در شمارهٔ آینده به تفصیل در این باب سخن خواهیم گفت.

سال 1385 خورشیدی را به پایان می بریم به این امید که سال آینده از هر نظر سالی پربارتر و خالی از مشکل برای کلیهٔ دست اندرکاران طبع و نشر اندیشه در جهان، منطقه و ایران باشد.

با تبریک عید، آرزومند سلامت و سعادت برای کلیهٔ خوانندگان فصلنامه، همکاران مطبوعاتی و هم پیمانان عزیز در سال نو هستیم. دم را غنیمت می شماریم و باز هم یادآور می شویم که چون همیشه گوش به زنگ و چشم به راه نظرات و مقالات ارزشمندتان هستیم.