هاراطون (هارمیک) داویدیان، در 2 اسفند 1302ش/21 فوریۀ 1924م، در تهران، دیده به جهان گشود. تحصیلات ابتدایی و متوسطه را، به ترتیب، در دبستان هایکازیان (کوشش) و کالج البرز گذراند و در 1327ش از دانشکدۀ پزشکی دانشگاه تهران فارغ التحصیل شد. دکتر داویدیان پس از گذراندن دورۀ نظام وظیفه، در مرداد 1329ش، به سمت دستیار بخش تازه تأسیس بیماری های روانی، وابسته به دانشکدۀ پزشکی، منصوب شد و خدمات دانشگاهی خود را آغاز کرد. دانشگاه تهران، که آن زمان تنها دانشگاه ایران بود، تا 1329ش، بخش بیماری های روانی نداشت. در آن سال به کوشش شادروان دکتر حسین رضاعی، یگانه استاد رشتۀ بیماری های روانی، این بخش در بیمارستان هزار تختخوابی (بیمارستان امام خمینی کنونی) تأسیس شد و در سال بعد، یعنی 1330ش به محل کنونی انتقال یافت و به نام بیمارستان روزبه نام گذاری شد. شادروان دکتر رضاعی به اتفاق شادروان دکتر میرسپاسی در احداث بیمارستان روزبه و تأسیس بخش آموزش بیماری های روانی دانشگاه تهران کوشش فراوان کردند. در این مدت، دکتر داویدیان در مقام نخستین دستیار این بخش، تحت سرپرستی آن استادان، افتخار شرکت در این فعالیت را به دست آورد. دکتر داویدیان در 1334ش، با کسب موفقیت در آزمون انتخاب رئیس درمانگاهی بیماری های روانی، به منظور ادامۀ تحصیل، روانۀ انگلستان شد و در 1337ش، دیپلم تخصصی بیماری های روانی (D.P.M) را از مؤسسۀ روان پزشکی دانشگاه لندن دریافت کرد. وی پس از بازگشت به میهن و تصدی بخش و سپس ریاست بخش بیماری های روانی و طی مدارج مختلف آموزشی و دانشیاری، در 1347ش به مقام استادی رشتۀ بیماری های روانی دانشکدۀ پزشکی دانشگاه تهران رسید و پس از 42 سال خدمت دانشگاهی در 1370ش، به افتخار بازنشستگی نایل آمد. استاد داویدیان در طی دوران تدریس در دانشگاه دو بار، از 1348 ـ 1352ش و1360 ـ 1367ش، به مدیریت گروه آموزشی روان پزشکی دانشگاه تهران انتخاب شد. همچنین از1360 ـ 1365ش ریاست بیمارستان روزبه را عهده دار بود. وی در سال های 1349 ـ1370ش سمت کارشناسی بهداشت روان را در سازمان جهانی بهداشت بر عهده داشت و از1350 ـ 1362ش به عضویت کمیتۀ بین المللی انجمن جهانی روان پزشکی و از 1356 ـ 1364ش نیز به عضویت کمیتۀ اخلاق همین انجمن درآمد. از آنجا که کاردرمانی از شیوه های مؤثر در درمان بیماری های روانی است دکتر داویدیان با جلب موافقت و حمایت شادروان دکتر محمدعلی حفیظی، رئیس وقت دانشکدۀ پزشکی دانشگاه تهران، موفق به تأسیس بخش کاردرمانی در بیمارستان روزبه شد و خود نیز سرپرستی آن را بر عهده گرفت. به پاس خدمات شایان دکتر داویدیان در بیمارستان روزبه، کتابخانۀ این بیمارستان به نام او نام گذاری شده است. دکتر داویدیان از اعضای هیئت مؤسس انجمن روان پزشکی ایران و انجمن علمی روان پزشکان ایران بود که به ترتیب در 1345ش و 1375ش تأسیس شدند. وی در چند دوره نیز سمت ریاست این دو انجمن را بر عهده داشته است. دکتر داویدیان، در طول بیش از نیم قرن تلاش مستمر، با تصدی سمت ها و مسئولیت های اجرایی، آموزشی و پژوهشی در سطوح ملی و جهانی، منشأ خدماتی ارزنده در رشتۀ روان پزشکی بوده است. وی برای جنبه های فرهنگی روان پزشکی و ویژگی های بالینی بیماران ایرانی اهمیتی خاص قائل بود و همواره می کوشید تا روان پزشکی را بر پایۀ فرهنگ و اخلاق ایرانی شکل دهد و تحقیقات علمی در این رشته را براساس نیازمندی های جامعه پایه ریزی کند. او بیش از 100 مقاله، به زبان های فارسی و انگلیسی، در نشریات معتبر داخلی و خارجی، منتشر کرده که بیشتر آنها حاصل بررسی ها و پژوهش های وی دربارۀ جنبه های فرهنگی روان پزشکی است. وی همچنین کتابی تحت عنوان سنجش علایم و نشانه های اختلالات روانی تدوین و بیش از ده سال، در زمینۀ اختلالات افسردگی، با سازمان جهانی بهداشت همکاری کرده است. حاصل این همکاری کتابی است با عنوان افسردگی در فرهنگ های مختلف[1] که از سوی سازمان جهانی بهداشت، در 1983م، به چاپ رسیده است. دکتر داویدیان یکی از پایه گذاران روان شناسی نوین در ایران شناخته شده و در سایۀ دستاوردهای علمی و پژوهشی، خدمات شایستۀ بالینی، گسترش و آموزش روان پزشکی و کسب امتیازات ارزنده در سطح جهانی، در 1377ش، به عضویت افتخاری فرهنگستان علوم پزشکی جمهوری اسلامی ایران برگزیده شد. همچنین در 1378ش، در همایش انجمن جهانی روان پزشکی در هامبورگ، دکتر داویدیان یکی از پنج دانشمندی بود که به عنوان پیشگام در روان پزشکی[2] مورد تقدیر قرار گرفت. در 1381ش، در مراسم بزرگداشت بزرگان فرهنگ و هنر، در مقام پزشک برگزیدۀ فرهنگستان، لوح سپاس از سوی رئیس جمهور وقت به ایشان اعطا شد. [3] تألیف دیگر دکتر داویدیان شناخت و درمان افسردگی در فرهنگ ایرانی است که از سوی انتشارات فرهنگستان علوم پزشکی جمهوری اسلامی ایران، در 1386 به چاپ رسیده است. تألیف این کتاب با عنایت به توجه عمیق دکتر داویدیان به مسائل ویژۀ اجتماعی و سنت های جامعۀ ایرانی، با تصویب گروه بهداشت و تغذیۀ فرهنگستان علوم پزشکی، به ایشان واگذار شده بود. اثر دیگر دکتر داویدیان کتاب ارزشمند تاریخچۀ تکوین روان پزشکی در ایران است. این کتاب که حاصل یک عمر تحقیق و تجربۀ استاد بود، در 1387ش، از سوی انتشارات ارجمند، انتشار یافت. در هشتمین همایش سالانۀ انجمن روان پزشکان ایران، در آبان1387ش، به پاس خدمات استاد هاراطون داویدیان در زمینۀ آموزش و پیش برد دانش روان پزشکی، تقدیر شکوه مندانه ای از ایشان به عمل آمد. در این مراسم نشان ها و لوح های تقدیری از فرهنگستان علوم پزشکی، سفارت جمهوری ارمنستان در ایران، بیمارستان های روان پزشکی دانشگاه شهید بهشتی و علوم بهزیستی و توان بخشی، بیمارستان های میمنت، مهرگان، آزادی، انجمن روان پزشکان استان اصفهان و جامعۀ ارمنیان ایران به این استاد و پیش کسوت علم روان پزشکی اعطا شد. دکتر هاراطون داویدیان در کنار فعالیت های علمی، هیچ گاه از مسائل جامعۀ ارمنیان ایران غافل نماند. او از اعضای مؤسس انجمن دانشگاهیان ارمنی، انجمن پزشکان ارمنی ایران و درمانگاه خیریۀ آ. آودیسیان بود و در سمت های مختلف از جمله ریاست هیئت اُمنای مرکزی مدارس ارمنیان تهران، ریاست مجمع عمومی نمایندگان جامعۀ ارمنی و ریاست شورای خلیفه گری فعالیت داشت. او همچنین در شورای ملی حوزۀ دینی سیلیسی، که در لبنان تشکیل می شود، در مقام نمایندۀ ارمنیان ایران شرکت کرده و به عضویت هیئت مدیرۀ مرکزی این شورا برگزیده شده بود. در 2000م، به پاس خدمات مؤثر و ایثارگرانۀ دکتر داویدیان، وی مفتخر به دریافت نشان عالی حوزۀ دینی سیلیسی شد. همچنین در 2007م، هم زمان با مسافرت روبرت کوچاریان، رئیس جمهور وقت ارمنستان، به ایران نشان علمی مخیتار هراتسی، از سوی دولت جمهوری ارمنستان، به وی اعطا شد. دکتر داویدیان همچنین به عضویت فرهنگستان علوم پزشکی جمهوری ارمنستان برگزیده شده بود. توجه خاص دکتر داویدیان، به آموزش صحیح زبان مادری به نوباوگان ارمنی و نیاز مبرم به کتاب های درسی در این زمینه او را برآن داشت تا با بهره گیری از دانش و تخصص خود، اقدام به تألیف کتاب های آموزش الفبا و زبان ارمنی برای کودکان نوآموز، در سطوح پیش دبستانی و سال های اول و دوم دبستان، کند (1334ش). این کتاب ها به مدت سی سال در مدارس ارمنی تدریس می شدند. دکتر هاراطون داویدیان، استاد و پایه گذار روان پزشکی نوین کشور و عضو افتخاری فرهنگستان علوم پزشکی ایران، سحرگاه 21 آبان 1388/12 نوامبر 2009م، در تهران، چشم از جهان فروبست و به دیار باقی شتافت. روانش شاد و یادش گرامی باد. در پایان، تحت عنوان روزشمار زندگی استاد هاراطون داویدیان، فهرستی از مدارج تحصیلی و سمت های دانشگاهی، سمت ها و عناوین علمی در کشور و در سطح بین المللی، رئوس فعالیت های فرهنگی در جامعۀ ارمنیان و فهرست مقالات و آثار منتشر شدۀ فارسی و انگلیسی ایشان را، مطابق با آنچه استاد خود تنظیم کرده بودند، می آوریم. با دریغ که ناگزیر شدیم زمان و مکان درگذشت ایشان را نیز بر این زندگی نامۀ پربار بیفزاییم. روزشمار زندگی استاد هاراطون داویدیان تولد: تهران، 2 اسفند 1302ش وفات: تهران، 21 آبان 1388ش مدارج تحصیلی و سمت های دانشگاهی ـ فارغ التحصیل از دانشکدۀ پزشکی دانشگاه تهران، 1327ش ـ دستیار بخش بیماری های روانی، دانشگاه تهران، 1329ش ـ رئیس درمانگاه بیماری های روانی، دانشگاه تهران، 1334ش ـ اخذ دیپلم تخصصی در بیماری های روانی از دانشگاه لندن، 1337ش ـ رئیس درمانگاه (با حق آموزش) بخش روانی بیمارستان روزبه، 1339ش ـ دستیار بخش روانی بیمارستان روزبه، 1341ش ـ رئیس بخش 2 روانی بیمارستان روزبه،1343ش ـ مؤسس و سرپرست بخش کاردرمانی بیماران روانی در بیمارستان روزبه، با حفظ سمت قبلی، 1345ش ـ استاد رشتۀ بیماری های روانی دانشکدۀ پزشکی دانشگاه تهران، 1347ش ـ مدیر گروه آموزشی روان پزشکی دانشگاه تهران، 1348 ـ 1352ش و 1360 ـ 1367ش ـ رئیس بیمارستان روزبه، 1360 ـ 1365ش ـ بازنشستگی، 1370ش. سمت ها و عناوین علمی در کشور ـ عضو هیئت مؤسس انجمن روان پزشکی ایران، 1345ش ـ مسئول دروس بهداشت روان در دانشکدۀ پزشکی دانشگاه تهران، 1346 ـ 1352ش ـ رئیس و دبیر انجمن روان پزشکی ایران در چند دوره ـ عضو شورای تحقیقات دانشگاه تهران، 1351 ـ 1356ش ـ عضو هیئت ممتحن و ارزشیابی رشتۀ روان پزشکی وزارت فرهنگ و آموزش عالی، 1363 ـ 1366ش ـ عضو و رئیس جلسات کمیتۀ کشوری بهداشت روان در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، 1367 ـ 1370ش ـ کارشناس کمیسیون مشورتی ـ تخصصی سازمان نظام پزشکی جمهوری اسلامی ایران، 1367ش ـ عضو گروه علمی علوم بهداشت و تغذیۀ فرهنگستان علوم پزشکی جمهوری اسلامی ایران، از 1372ش ـ عضو هیئت مؤسس و رئیس انجمن علمی روان پزشکان ایران، 1375 ـ 1382ش ـ عضو افتخاری فرهنگستان علوم پزشکی جمهوری اسلامی ایران، از 1377ش ـ پزشک نمونۀ دانشگاه تهران، 1380ش ـ عضو گروه واژه گزینی علوم پزشکی و علوم روان شناسی و روان پزشکی فرهنگستان زبان و ادب فارسی، 1382ش ـ عضو شورای عالی فرهنگستان زبان و ادب فارسی، 1385ش. ـ برگزیدۀ فرهنگستان علوم پزشکی جمهوری اسلامی برای دریافت لوح تقدیر از آقای خاتمی، رئیس جمهور وقت جمهوری اسلامی ایران، بهمن 1381ش. سمت ها و عناوین علمی بین المللی ـ عضو فدراسیون بهداشت روان، از 1338ش Member of World federation for Mental Health, 1959 ـ کارشناس بهداشت روانی در سازمان جهانی بهداشت، 1349 ـ 1370ش Member of WHO expert Advisory Panel of Mental Health, 1970-1991 ـ دریافت عنوان عضو مؤسس کالج سلطنتی روان پزشکان انگلستان، 1350ش Foundation Fellow, royal College of Psychiatrists, England, 1971 ـ عضو کمیتۀ بین المللی انجمن جهانی روان پزشکی، 1350 ـ 1362ش .Committee Member of World Psychiatric Association, 1971-1983 ـ عضو کمیتۀ اخلاق روان پزشکی، انجمن جهانی روان پزشکی، 1356 ـ 1364ش Member of Committee of Ethics, WPA, 1977-1985 ـ عضو انجمن سلطنتی پزشکان انگلستان، 1357ش Member of Royal Society of Medicine, England, 1978 ـ دریافت عنوان پیشگام در روان پزشکی، از انجمن جهانی روان پزشکی، هامبورگ، 1378ش Leader of Psychiatry award, WPA, Hamburg, 1999 ـ درج نام دکتر داویدیان در کتاب مردان موفق، مرکز بین المللی بیوگرافی کمبریج انگلستان، 1357ش، ص 123. .Men of Achievement, International Biographical Center, Cambridge, 1978 فعالیت های فرهنگی ـ اجتماعی در جامعۀ ارمنیان ـ رئیس هیئت امنای مدارس ارمنیان تهران، 1341 ـ 1345ش ـ رئیس شورای خلیفه گری ارمنیان تهران، 1365 ـ 1367ش ـ رئیس مجمع عمومی نمایندگان جامعۀ ارمنی تهران 1363 ـ 1379ش ـ عضو هیئت مؤسس انجمن دانشگاهیان ارمنی ـ عضو هیئت مؤسس انجمن پزشکان ارمنی ایران ـ مؤلف کتاب های درسی زبان ارمنی مقاطع پیش دبستانی و سال اول و دوم دبستان، 1344ش ـ دریافت نشان شوالیۀ سیلیسی از طرف جاثلیق آرام اول، به مناسبت سوابق ممتاز خدمت در جامعۀ ارمنی ـ عضو هیئت رئیسۀ مجمع عمومی ارمنیان حوزۀ دینی سیلیسی، 1381 ـ 1387ش ـ دریافت نشان علمی مخیتار هراتسی، به مناسبت خدمات پزشکی ارزنده و دراز مدت، از روبرت کوچاریان، رئیس جمهور وقت ارمنستان، هنگام بازدید از ایران، 1385ش. آثار و مقالات به زبان فارسی
آثار و مقالات به زبان انگلیسی
11.(( Practical problems in Psychiatric Field Surverys)) , Acta Psychiat. Scand.Suppl.296, vol.65 (1982), p.87 – 93.
21.(( Depression, Impairment of abilities)) , Paper presented at the symposium on “Latest findings on the Aetiology and therapy of depressions”( Basle:[s.n.], June 5-8, 1986).
33.Classification of affective disorders in practice (not published). بهداشت روان در ایران[4] هاراطــون داویــدیـان بــه نام خداوند جان و خـرد جناب آقای رئیس جمهور، حضار گرامی، همکاران عزیز، خانم ها و آقایان. بسیار خوشحالم که از سوی جناب آقای دکتر فاضل، ریاست محترم فرهنگستان علوم پزشکی و همکاران ایشان، این فرصت فراهم آمد که ضمن سپاس از این محبت و لطف بی دریغ به عرایضی کوتاه مصدع شوم. تــرا از دو گیتی بـرآورده انــد نخستینِ فطرت، پسیـنِ شمار امام محمد غزالی می گوید: (( هر نفسی گوهری است و سرمایۀ آدمی است)). انسان، گوهر آفرینش و حیات، دُر یگانۀ هستی است. نظام بندی اجتماعی پاسداری از این یگانه دُر را به پزشکان سپرده است. رسالت پزشکی بیشتر در پیشگیری از بیماری ها و بهداشت عمومی است و بخش مهم و فراموش شدۀ این رسالت، بهداشت روانی است. ابن سینا می گوید: (( آخرالامر معلومم شد که مزاج انسان گوش به فرمان و مطیع پندارهای روانی است)). توجه به جنبه ای از پزشکی، که امروزه آن را تحت نام بهداشت روان می شناسند، در نوشته های حکمای طب قدیم ایران به وفور دیده می شود. عروضی سمرقندی، در کتاب چهار مقاله، ضمن تشریح علم طب می گوید: (( طب صناعتی است که بدان صناعت صحت در بدن انسان نگاه دارند و چون زایل شود بازآورند و بیارایند او را به درازای موی و پاکی روی و خوشی بوی و گشادگی)). و اما در دنیای امروز: مسائل سیاسی ـ اجتماعی ـ فرهنگی پیچیده و بغرنج فراوانی که امروزه بشر را احاطه کرده است کوشش برای بقای نفس و حفظ حیات را، که موهبتی الهی است، برای بسیاری از مردم جهان امری دشوار گردانده و شیرینی و حلاوت را از آن سلب کرده است. جوامع و خانواده ها، که می بایستی کانون های آسایش و امنیت باشند، با خطر ازهم گسیختگی مواجه هستند و ارزش های معنوی و اخلاقی، که تکیه گاه بشر است، سست و کم رنگ می شوند. اوضاع در جهان سوم از این هم وخیم تر است. فشارها و تهاجمات مستمر سیاسی ـ فرهنگی ـ نظامی دول سلطه گر و ستیزه جو و تنگناهای اقتصادی و صدمات اخلاقی ـ روانی حاصل از آن بر شرایط نامساعدی که عمومیت دارد و به هر حال بر جهان حکم فرماست افزوده شده، تنش را بیشتر و زمینه را برای نابسامانی های اجتماعی و روانی مساعدتر می گرداند. آنچه در این میان، بیش از هر چیز، صدمه می بیند فرهنگ عامه است. فرهنگ آن نظام فکری حاکم بر جامعه است که در جهت حل مسائل و مشکلات فردی و اجتماعی از جانب افراد آن جامعه به کار گرفته می شود، بدین معنا که راه و روش زندگی و قراردادهای اجتماعی، از جمله زبان و آداب و رسوم و سنت ها، همراه با موازین مذهبی و اخلاقی، که همگی ارکان فرهنگ شمرده می شوند، وظایف و تکالیف افراد را نسبت به یکدیگر مشخص و معین می کنند و امکان زندگی گروهی را فراهم می سازند. چه زیبا گفته است خواجه نصیرالدین طوسی، در شرح احوال مدن، در هشت قرن پیش: (( به حکم آنکه هر مرکبی را حکمی و خاصیتی و هیئتی بود که بدان متخصص و منفرد باشد و اجزای او را با او در مشارکت نبود، اجتماع اشخاص انسانی را نیز از روی تألف حکمی و هیئتی و خاصیتی بود به خلاف آنچه در هر شخصی از اشخاص موجود بود)). خاصیت اجتماع اشخاص انسانی این است که منافع و حقوق افراد را در اجتماع از طریق برقرار کردن ارتباط سالم و سازنده بین افراد جامعه محفوظ بدارد و این خاصیت همان است که در کلام آن را سلامت فکر می خوانند. از این قرار، سلامت فکر افراد یک جامعه بر ارکان فرهنگ همان جامعه بنا شده است و بستگی تامی دارد با متعادل بودن و هماهنگ عمل کردن ارکان مزبور با یکدیگر. از این رو، هرآنچه بر یکی از ارکان فرهنگ اثر گذارد و در کار آن، چه به صورت کمی و چه به صورت کیفی، خلل وارد آورد سلامت فکر را مختل می سازد. از عواملی که پایه های فرهنگ را متزلزل می کند و بر سلامت فکر افراد جامعه، به خصوص، بر سلامت فکر نسل جوان آسیب می رساند، همانا به کار بستن راه و روش تربیتی نامناسب با اصول و موازین فرهنگی جامعه است. در جوامع غرب، قریب یک قرن است که متعاقب یافته های روان شناسی تحلیلی، مبنی بر اینکه برخی از انواع اختلالات روانی ریشه در مراحل رشد و نمو دوران کودکی دارند و در اثر واپس زده شدن امیال و غرایزی پدید می آیند که با قیود و قوانین اجتماعی برخورد پیدا می کنند، به منظور جلوگیری از بروز آثار ناخواسته، برخلاف نظر واضعان این نظریات، توصیه می کنند خانواده ها کودکان و نوجوانان خود را آزاد بار آورند. بدین معنا که به قول آنان به جای مهار کردن امیال و غرایز و خواسته های ناروای طفل، میدان عمل به آنها داده شود حتی اگر با معتقدات و سنن و آداب و اصول و مبانی اخلاقی حاکم بر جامعه و خانواده تناقض داشته باشند. نتیجه ای که از این گونه توصیه ها عاید می شود این است که شکل گیری جنبۀ اجتماعی شخصیت، که یکی از عوامل مهم برقرار کردن ارتباط سالم بین فردی است، صورت نمی پذیرد یا به تعویق می افتد. لذا، ناگفته پیداست که عوارض و عواقب چنین وضعی چیزی نیست جز فقدان وجدان اجتماعی، پیدایش خشونت گرایی، قهرمان نمایی از طریق زیر پا گذاشتن قوانین و مقررات اجتماعی و بسیاری از اعمال و کردارهای ناپسند و ناقض نظم و قواعد اجتماعی. توصیه های مزبور، در نیم قرن اخیر، همواره با علوم مربوط، متأسفانه، وارد کشور شده و بالطبع در رسانه های گروهی انعکاس یافته و درنتیجه اشاعه پیدا کرده است. مطلب دیگر اینکه چندی پیش مقامی در سازمان جهانی بهداشت به مناسبت سال بهداشت برای همه در اهمیت بهداشت اظهار داشته بود که بدون داشتن بهداشت نمی توان به عدالت اجتماعی رسید، سخنی است متین و صحیح که در آن شکی نیست اما سؤال این است: در جهان امروز چگونه می توان به منزلگاه بهداشت برای همه رسید وقتی پای رسیدن به آن چوبین است؟ بهداشت زیربنای تندرستی است. اگر پیشگیری و مبارزه با بیماری ها عمدتاً بر عهدۀ سازمان های دولتی و غیردولتی است، مراعات اصول بهداشت تا حدود زیادی امری است که به دست افراد و به گونه ای انفرادی صورت می گیرد. این امر در مورد بهداشت روانی بارزتر است. لذا، داشتن توانایی اقتصادی و حدأقل امکانات رفاهی از یک سو و فراگرفتن راه های به زیستن از سوی دیگر از شرایط اولیۀ تأمین بهداشت عمومی و به خصوص، بهداشت روانی است. فقر و بی سوادی از دشمنان سرسخت بهداشت هستند. وجود این دو بلیه، خود به خود، موازین قسط و عدالت اجتماعی را خدشه دار می کند. لذا، ضمن اینکه لازم است به گونه ای پیگیر مبارزه با این عوامل را ادامه داد، به منظور کاستن از اثرات سوء این دو پدیده بر بهداشت عمومی و روانی تأمین و توزیع عادلانۀ امکانات و تسهیلات بهداشتی، که به هر صورت از اقدامات اولیۀ بهداشتی است، در صدر و اولویت قرار می گیرد. در حال حاضر، مراکزی که به نحوی با موضوع بهداشت روان ارتباط دارند، مانند وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با معاونت ها و ادارات مربوط، سازمان بهزیستی کشور، وزارت آموزش و پرورش، دانشگاه ها، مراکز مشاوره و راهنمایی، بخش خصوصی و انجمن های علمی ذی ربط، هر یک جداگانه و ناهماهنگ، بدون داشتن برنامه ای که بر اساس سیاست گذاری واحدی مبتنی بر نیازمندی ها، فرهنگ و اقتصاد جامعه پایه ریزی شده باشد، عمل می کنند. مراکز دیگری نیز هستند که گرچه در حال حاضر فعالیت چشمگیری را در این جهت ظاهر نمی سازند نقش آنها در تأمین بهداشت روان مردم همیشه محفوظ است، مانند وزارت کشور، وزارت دادگستری، پزشکی قانونی، زندان ها، نیروی انتظامی، شهرداری ها و ادارۀ راهنمایی و رانندگی. اینک سؤالی که مطرح می شود این است که این چرخ عظیم را چگونه و به دست چه نهاد یا مرکز یا کسانی می توان به گردش درآورد؟ بی گمان مرکزی مرکب از افراد متخصص و خبره لازم است که در سلسله مراتب اداری در سطح بالایی قرار داشته باشد و چنین مرکزی انجام امور مربوط به گردآوری اطلاعات، برنامه ریزی، تعیین بودجه، ایجاد هماهنگی و همکاری بین بخشی و پیگیری و نظارت را بر عهده گیرد و شورایی لازم است که امر خطیر سیاست گذاری را عهده دار شود. به امید آن روز. تا یار که را خواهد و میلش به که باشد. بهمن 1381 پی نوشت ها: Depression in Different Cultures 1ـ Leader of Psychiatry 2ـ 3ـ سخنرانی دکتر هاراطون داویدیان در این مراسم در همین شماره ارائه شده است. 4ـ متن سخنرانی دکتر هاراطون داویدیان، در مراسم بزرگداشت پیشگامان علم و ادب و هنر، 10 بهمن 1381. |
فصلنامه فرهنگی پیمان شماره 53
|