نویسنده: محمد رضاقومی

محمد رضاقومی

غیبت طولانی واروژ کریم مسیحی و انتظار دیدن فیلم تازه‌ای از او هر علاقه مند به سینما را بر آن می‌دارد که مشتاقانه برای دیدن فیلم بلند این کارگردان خوش‌فکر و فیلم ساز خوش‌ذوق روانۀ سینما شود؛ کارگردانی که با اولین فیلم بلندش، پردۀ آخر، مورد توجه و تحسین همگان قرار گرفت؛ فیلمی که با گذشت سال‌ها هنوز ارزش دیدن دارد و هنوز هم با هر بار دیدن می‌توان نکات تازه‌ای از آن آموخت. به همین خاطر وقتی قرار است با واروژ کریم مسیحی کار کنی اهمیت کار دو چندان می‌شود. باید آماده شوی تا با نیرویی مضاعف پا به میدان گذاری و هرچه در توان داری برای این کار صرف کنی. برای کسی که به‌ سینما علاقه دارد چنین فرصتی توفیق بزرگی به‌ حساب می‌آید و می‌تواند با تمام قوا و با انگیزه کامل جهت این همکاری دست به‌کار شود.

این امکان برای من هم فراهم شد و من این شانس را داشتم تا از این فرصت استفاده کنم. در قدم اول نکته مهم برای من مطالعه فیلمنامه و برداشت خودم از آن بود و تأثیری که اصل متن بر روی کارم دارد. آنچه اتفاق افتاد طرح‌های اولیه از تک تک شخصیت‌های داستان در ذهنم بود که همه را با دقت روی کاغذ آوردم و بعد از مطالعه چند باره درباره شخصیت‌ها به یک نتیجۀ نهایی رسیدم و برای هرکدام یک فایل جداگانه باز کردم. پیچیدگی داستان و ابعاد گوناگون طراحی شخصیت در فیلم سؤالات زیادی در ذهنم ایجاد کرد و هنوز منتظر انتخاب بازیگران بودم تا براساس انتخاب هر کدام از نقش‌ها طراحی نهایی را با کارگردان در میان گذارم.

پس از گفت و گوی لازم با واروژ متوجۀ تفاوت برداشت خودم و ذهنیت کارگردان شدم که این برایم آسان نبود. در وهلۀ اول باید آنچه را در ذهن داشتم با دلایل کافی مطرح می‌کردم و برای هر موردی که مطرح می‌ ساختم توضیحی منطقی و لازم می‌دادم، آنقدر کافی و کامل تا ایشان نسبت به من اعتماد کند. در نتیجۀ بحث‌های تازه‌ای که پیش می‌آمد در مواردی از من چیزی خواسته می‌شد که با آنچه خودم به آن رسیده بودم متفاوت بود. در طول کار، تمام سعی ام بر این بود تا آنجا که می‌توانم به اصل فیلمنامه، که تعیین کنندۀ اصلی است و افکار کارگردان، که خودش نویسنده فیلمنامه بود، نزدیک شوم.

آنچه در این میان فهمیدم این بود که واروژ راجع به همه موارد از قبل فکر کرده و با اشراف کامل، دقیقاً، می‌داند که چه چیزی می‌خواهد. گویی فیلم را قبلاً در ذهن خودش ساخته و تکلیف همه چیز روشن است. کافی است خودت را به این ذهنیت نزدیک کنی. در نتیجه، جزئی از عناصر اصلی داستان خواهی شد و با خودت فکر تازه و خلاقیت وارد کار خواهی کرد. در واقع، فرصت کافی بود تا بتوان به‌ تمام جزئیات فکر کرد و هر آنچه را که ایجاد سؤال می‌کند به ‌نتیجه مطلوب رساند. برداشت اولیه من از فیلمنامه، که در واقع همان هملت شکسپیر بود، نگاهی به نمایش هملت و همه شخصیت‌های آن بود اما تفاوت کلی کار در آن بود که این موضوع کاملاً به‌روز و یک داستان کاملاً ایرانی است و تمام آدم‌های داستان کسانی هستند که ما در جامعه با آن‌ها برخورد داریم.

در نتیجه، آنچه اهمیت دارد جنبه‌های دراماتیک و هنرمندانه در کار است که باید به‌ شکلی مطلوب و باورپذیر درآیند.

ساخت فیلم تردید در دو مرحله اتفاق افتاد و من جزو معدود افرادی بودم که در هر دو دفعه در این پروژه همکاری داشتم. اکثر عوامل فیلم، هرکدام به‌دلیلی، بار دوم عوض شدند و به جای آنها افراد دیگری آمدند. در مرحلۀ اول ساخت فیلم، واروژ با همه مقاومتی که از خود نشان داد و با وجود آنکه سرسختانه برای ادامۀ کار کوشید و جان فشانی کرد به ‌دلیل استرس فراوان و فشار بیش از حد کار، کارش به بیمارستان کشید و وقفه ای طولانی یا در واقع تعطیلی ای کامل در روند ساخت فیلم اتفاق افتاد اما بار دوم با همت همه عوامل دست ‌اندرکار سرانجام این فیلم به نتیجه رسید. آنچه حاصل شد و بر روی پرده است نتیجه تلاش گروهی است که در کنار هم صمیمانه و با همدلی، رفاقت و دوستی برای به انجام رساندن آن کوشیدند و تلاش کردند.

    20 شهریور 1388

پی نوشت:

  1. چهره پرداز فیلم تردید.

فصلنامه فرهنگی پیمان شماره 49
سال سیزدهم | پاییز 1388 | 208 صفحه
در این شماره می خوانید:

زندگینامه /… شیدا و بهت زده حرف های او بودم

نویسنده: زاون قوکاسیان فصلنامه فرهنگی پیمان شماره 49 واروژ کریم‌مسیحی در 1331 در شهر اراک به ‌دنیا آمد. در کنار دو خواهر و یک برادر دیگر، او بزرگترین فرزند خانواده بود....

خلاصه فیلمنامه تردید

فصلنامه فرهنگی پیمان شماره 49 سیاوش روزبهان (بهرام رادان)، مرگ پدرش را در اثر خودکشی باور ندارد و از ازدواج مادر (آتش گرکانی) و عمویش (علیرضا شجاع نوری)، در حالی که مدت...

شناسنامه فیلم تردید

فصلنامه فرهنگی پیمان شماره 49 بازیگران بهرام رادان                                          سیاوش ترانه علیدوستی                                   مهتاب حامد...

سکانس منتخب از فیلم تردید

فصلنامه فرهنگی پیمان شماره 49 62- اتاق طلعت [ادامه] طلعت از داخل در را قفل می كند و از همان ابتدا با هجوم به طرف سیاوش حرف هایش را شروع می كند. سیاوش عقب عقب می رود و...

در ستایش تردید و گذر از آن

نویسنده: بهرام بیضایی فصلنامه فرهنگی پیمان شماره 49 واروژ کریم مسیحی میان اهالی سینمای ایران به دلیلِ آن کسی که هست یکی از دوست داشتنی ترین هاست، گرچه به دلایل شناسنامه...

به امید روزی که واروژهایمان هر سال فیلم بسازند

نویسنده: بهرام رادان فصلنامه فرهنگی پیمان شماره 49 نام واروژ کریم مسیحی شاید اولین اسمی بود که من در دوران نونهالی ام به منزلۀ کارگردان سینما شنیدم. زمان اکران پردۀ آخر...

تردید،بخشی از زندگی

نویسنده: علیرضا شجاع نوری فصلنامه فرهنگی پیمان شماره 49 وقتی واروژ به من گفت که در فیلم تردید ایفای نقش کنم قبل از اینکه فیلمنامه را بخوانم از خودش پرسیدم: ((به نظر تو،...

تردید از دیروز تا فردا،تا همیشه / گفتگو با محمد مطیع

نویسنده: زاون قوکاسیان فصلنامه فرهنگی پیمان شماره 49 محمد مطیع را در اولین فیلم نیمه‌بلند واروژ کریم‌مسیحی، سلندر، در نقش ماندگار مغول مهاجم دیدیم و حالا بعد از 27 سال...

ارزش بسیار برای سهمی کوچک

نویسنده: مهتاب کرامتی فصلنامه فرهنگی پیمان شماره 49 همۀ ما از سینماهای دهۀ شصت و اوایل دهۀ هفتاد خاطراتی داریم، از فیلم های خوب و خاطره انگیزی که هر کدام آبرو و اعتبار...

معجونی از مولفه های سینمایی

نویسنده: کاوه کاویان فصلنامه فرهنگی پیمان شماره 49 در طول جنشوارۀ فجر سال گذشته، برخی از منتقدان اغلب جوان که معمولاً دنبال ایرادهای بنی اسرائیلی هستند بر این نکته پا...

هزار نقش بر آرد زمانه و نبود – کی چنان که در آیینه تصور ماست

نویسنده: آتش گرکانی فصلنامه فرهنگی پیمان شماره 49 پس از 24 سال اقامت در امریکا به ایران آمده بودم که خواهرم، توفان، به من گفت که یکی از دوستان مشترک او و برادرم، همایون...

هنوز تردید را ندیده ام

نویسنده: سهراب زمان فصلنامه فرهنگی پیمان شماره 49 هیلدا اوهان، بازیگر نقش آنا جان در فیلم تردید، را بالأخره در ایروان یافتم. او که آمادۀ ایفای نقش در فیلم تازه اش، یک...

متاسفم که نشد کل فیلم را خودم باشم / گفتگو با بهرام بدخشانی

نویسنده: زاون قوکاسیان فصلنامه فرهنگی پیمان شماره 49 بهرام بدخشانی یکی از بهترین فیلم برداران سینمای امروز ایران است و حضورش در گروه سازندگان فیلم تردید از نقاط قوت این...

جز آستان توام در جهان پناهی نیست

نویسنده: شاپور پورامین فصلنامه فرهنگی پیمان شماره 49 عزیز نازنینم زاون قوکاسیان گفت مطلبی کوتاه و در خور فیلم تردید بنویسم. پذیرفتم و به دیدۀ منت قبول کردم. اما چه...

سکوتی که شکسته شد

نویسنده: نادر رضایی فصلنامه فرهنگی پیمان شماره 49 تردید بهانه ای است برای روایت آنچه بارها نگاه کرده ایم و ندیده ایم و آنچه گوش کرده ایم و نشنیده ایم. مسببی است با...

هملت بانان و نوشابه اضافی

نویسنده: علی صمدپور فصلنامه فرهنگی پیمان شماره 49 مشغول کار و در حال و هوایی دیگر بودم. یادم هست در راهروی باریک آپارتمان گوشی را گرفتم و صدای محمدرضا درویشی را شنیدم....

با تردید،تردید را آغاز کردم

نویسنده: پرویز آبنار فصلنامه فرهنگی پیمان شماره 49 پس از گذشت تقریباً دو دهه از ساخت فیلم پردۀ آخر خبر ساختن فیلم تردید واروژ کریم مسیحی را شنیدم ولی با تردید؟!! تا...

چگونه تردید تردید شد!

نویسنده: سعید سعدی فصلنامه فرهنگی پیمان شماره 49 تردید فیلمی است که پس از هفده سال دوری واروژ کریم مسیحی از عالم کارگردانی، با فیلم به یادماندنی پردۀ آخر، ساخته شد،...

تردید،داستان کوه و زایش غول

نویسنده: جمشید ارجمند فصلنامه فرهنگی پیمان شماره 49 پیکرۀ سینمایی یا بهتر است بگویم پیکرۀ فیلمی هر کشوری، که خود را صاحب سنت سینما می داند، باید طیف های وسیعی از...

دنیای رازآمیز واروژ

نویسنده: احمد طالبی نژاد فصلنامه فرهنگی پیمان شماره 49 از فیلم سلندر سومین اثر کوتاه واروژ، چیز زیادی در ذهنم نیست جز اینکه محمد مطیع، تنها بازیگر فیلم (احتمالاً)، در...

چگونه یادگرفتم از نگرانی دست بردارم و به تردید عشق بورزم

نویسنده: محمد سعید محصصی فصلنامه فرهنگی پیمان شماره 49 واروژ کريم‌مسيحي با نخستين کارش، سلندر، دلبستگي خود را به استادش، بهرام بيضايي، با سربلندي اعلام کرد و اکنون هم...

تردید در پرده آخر / یادداشتی بر تردید ساخته واروژ کریم مسیحی

نویسنده: علیرضا منجمی فصلنامه فرهنگی پیمان شماره 49 ما راوي جهان نيستيمو جهان بي رحم تر از آن استکه روايت بي وقفه اش رابه خاطر مالحظه اي قطع کند                       ...

فیلم (ساختن) یا (نساختن) مسئله این است

نویسنده: مینو فرشچی فصلنامه فرهنگی پیمان شماره 49 چند کارگردان را می شناسید که در کارنامۀ خود دو فیلم مهم و تحسین شده در جشنواره های معتبر داخلی (خصوصاً جشنوارۀ فجر)...

هنر تلفیق در سینما

نویسنده: لیدا بربریان فصلنامه فرهنگی پیمان شماره 49 همانطور که شکسپیر در خلق آثار خود از گنجینۀ دوران کهن، کتب مورخان، ادبیات قرون وسطی، تجدید حیات، حوادث عصر خود و...

تردید،سنگ محکی بر فرهنگ

نویسنده: علی مغازه ای فصلنامه فرهنگی پیمان شماره 49 تردید، فیلمی است که به اندازۀ ساخت دو یا شاید سه فیلم، از جنس کار خود کریم مسیحی، کار و انرژی برده است. دو باری که...

جستجوی سلامت نگاه واوژ،میزگردی درباره تردید

نویسنده: زاون قوکاسیان فصلنامه فرهنگی پیمان شماره 49 تردید را اولین بار در بیست و هفتمین جشنواره بین المللی فیلم فجر و برای دومین بار قبل از اکران در یک جمع چهار نفره...

یادم می آید …

نویسنده: حسن فارسی فصلنامه فرهنگی پیمان شماره 49 چند روزی پیش دوست گرامی‌ام، زاون قوکاسیان، به ‌من، که چند ماهی است خارج از ایرانم، زنگی زد و خواست تا به‌دلیل سال‌ها...

واروژانه

نویسنده: امرالله احمد جو فصلنامه فرهنگی پیمان شماره 49 ـ خدا نخواسته اگر واروژ کریم مسیحی را نداشتیم یک فیلم ساز خوب کم داشتیم اما اگر تو را خدا خواسته نداشتیم، چه غم...

آلبوم و تصاویر فیلم تردید

فصلنامه فرهنگی پیمان شماره 49 [folder-gallery fid="1483" link="file" columns="9"...