نویسنده: مسعود عرفانیان


فصلنامه فرهنگی پیمان شماره 68

ژانت دیگرانوهی لازاریان در 1309ش/ 1930م، در خانواده  ای از ارمنیان نخجوان، که به ‏ایران مهاجرت کرده بودند، در تهران به دنیا آمد. تحصیلات ابتدایی را در تهران و اصفهان دنبال کرد و دورۀ متوسطه را در دبیرستان نوربخش تهران در رشتۀ ادبیات به پایان رساند. ‏لازاریان پس از وقفه  ای چند ساله به انگلستان سفر کرد و تحصیلات خود را در رشتۀ تاریخ هنر در رویال کالج ‏لندن ادامه داد.‏

ژانت دیگرانوهی لازاریان

او پس از بازگشت به ایران به همکاری با نشریات پرداخت و نخستین مقاله  های خود را دربارۀ نقاشی و ‏موسیقی ـ که از کودکی به آنها علاقه  مند بود و با هردو نیز آشنایی داشت ـ و همچنین فیلم در مجلۀ فردوسی ‏منتشر کرد. آغاز این همکاری به 1346ش بازمی  گردد.‏

بانو لازاریان به مدت ده سال در شرکت نفت شاغل بود و در کنار مجلۀ فردوسی با روزنامۀ اطلاعات ‏نیز همکاری قلمی داشت. وی پس از استعفا از شرکت نفت به ‏شکل رسمی در مؤسسۀ اطلاعات مشغول به کار شد و به عنوان مسئول بخش هنری روزنامۀ انگلیسی زبان صبح ‏‏تهران ژورنال به همکاری با این نشریه پرداخت.‏

لازاریان از پیش از انقلاب ایران در محافل هنری تهران چهره  ای شناخته شده بود و در جشنواره  های ‏هنری داخل کشور، مانند جشن هنر شیراز و توس و نیز جشنواره  های بین  المللی معتبری مانند جشنوارۀ ‏سینمایی کن، لندن، ونیز، برلن، مسکو و چند جشنوارۀ دیگر شرکت داشته است.‏

طی برگزاری جشنوارۀ بین  المللی فیلم تهران، لازاریان با برگزار  کنندگان این جشنواره دچار اختلاف شد که ‏به برکناری او از کار انجامید اما لازاریان، که عضو رسمی سندیکای خبرنگاران بود، از این طریق شکایت کرد و با ‏اعلام رأی به سود او محق بودنش اثبات شد و باردیگر به کار خود بازگشت.‏

هنگام برگزاری جشنواره  های دوبرونیک (در یوگسلاوی سابق) و موسیقی معاصر لهستان افزون بر ‏روزنامۀ تهران ژورنال، رادیو و تلویزیون و همچنین خبرگزاری پارس نیز از زنده  یاد لازاریان درخواست کردند تا برای ‏آنها نیز گزارش تهیه کند. در این جشنواره  ها، او موفق شد از طریق رادیو و جشن هنر شیراز آهنگ  ساز و ‏موسیقی  دان بزرگ لهستانی، کریستوف پندرسکی[1] و ارکستر گروه کر لهستان را به ایران دعوت کند که در جشن ‏هنر شیراز به هنرنمایی پرداختند.‏

دفاع از صلح، آزادی بیان و حقوق هنرمندان از دغدغه  های اصلی شادروان لازاریان بود. او در دهۀ ‏هفتاد میلادی هنگامی که سرگئی پاراجانف،[2] فیلم ساز و کارگردان نامدار ارمنی، در شوروی در بازداشت به سر می  برد ‏کارزار وسیعی را در خصوص طرح این موضوع در سطح جهانی آغاز کرد و نوشته  های او در این زمینه در روزنامه  ها ‏بازتاب یافت.‏

پس از انقلاب، زنده یاد لازاریان با عشق و علاقه ای که به زادگاهش، ایران، داشت در کشور ماند و ‏فعالیت های خود را در عرصه های هنری دنبال کرد. او در این مدت با نشریاتی مانند تهران تایمز، ایران ‏نیوز، مجلۀ بخارا و فصلنامۀ طاووس به همکاری آزاد پرداخت.‏

در کنگرۀ بین  المللی زنان ارمنی، که در 1998م در پاریس برگزار شد، ‏لازاریان تنها زن ارمنی ایران بود که در بخش خبرنگاران شرکت کرد.‏ او نقش ارزنده و بسزایی در معرفی نقاشی ارمنیان به ایرانیان و متقابلاً نقاشی ایرانیان به ارمنیان ‏داشته است. به همت و کوشش او در1380ش نمایشگاهی از آثار هنرمندان معاصر ‏ارمنستان و نقاشان نوگرای ارمنی ایران در موزۀ هنرهای معاصر ایران برگزار شد که بسیار مورد توجه قرار گرفت ‏و به همین دلیل تقدیرنامه  های بسیاری نیز دریافت کرد. او در این زمینه با سازمان میراث فرهنگی نیز همکاری ‏داشت و نمایشگاهی نیز برای این سازمان ترتیب داد.‏

زنده یاد لازاریان در 1382ش از سوی موزۀ هنرهای معاصر ایران به منزلۀ دبیر نمایشگاه ‏آثار سه نسل از نقاشان معاصر ایران برگزیده شد و در این راستا، نمایشگاهی از آثار این سه نسل را در موزۀ ملی ‏ایروان به نمایش گذاشت. او همچنین در 2008م با همکاری رایزنی فرهنگی ‏سفارت ایران در ایروان نمایشگاهی را با عنوان «هنر  نقاشی قاجار» برگزار کرد. در 1388ش نیز، نمایشگاهی از آثار پنجاه هنرمند نقاش و مجسمه  ساز نوگرای ارمنستان را در فرهنگ ‏سرای صبا در معرض دید هنردوستان قرار داد.‏

در کنار فعالیت  هایی که به آنها اشاره شد زنده یاد ژانت لازاریان پس از انقلاب طبقۀ بالای منزل مسکونی ‏خود را تبدیل به گالری  ای برای نمایش آثار نقاشی و دیگر آثار هنری کرد و نام آن را گالری لازار نهاد. به این ‏ترتیب، گالری لازار مکانی برای نمایش آثار هنری و نیز فروش آنها شد. این گالری در حدود اواخر ‏دهۀ هفتاد خورشیدی به طور رسمی به ثبت رسید.‏

اما یکی از مهم  ترین و ماندگارترین کارهای زنده  یاد لازاریان انتشار کتاب دانشنامۀ ایرانیان ‏ارمنی بود که در نوع خود اثری مفید و در خور توجه است. این دانشنامه در1380ش/ ‏‏2001 م به مناسبت هزار و هفتصدمین سال پذیرفته شدن آیین مسیحیت در ارمنستان با پشتیبانی مرکز گفتگوی ‏تمدن  ها و از سوی انتشارات هیرمند منتشر شد. او برای انتشار این اثر دست یاری به سوی انجمن  های ‏ارمنیان ایران، خلیفه  گری  های تهران، تبریز و اصفهان و شخصیت  هایی چون ِارا بوغوسیان دراز کرد اما بار اصلی کار بر دوش خود او بود و توانست یک تنه کار را تا پایان به پیش ببرد.‏

دانشنامۀ ایرانیان ‏ارمنی در کنار نقدهایی که بر آن نوشته شد ـ که پاره  ای از نکات مطرح شده در آنها نیز درست بود ـ خیلی زود جایگاهی در خور توجه یافت. این کتاب در 1388ش با شمارگان دو هزار نسخه به چاپ دوم ‏رسید و ترجمۀ آن نیز به زبان ارمنی با افزوده  هایی نسبت به دو چاپ پیشین در 2012م /1390ش در ایروان، پایتخت ‏جمهوری ارمنستان، منتشر شد. این کتاب در حال حاضر جایگاه اصلی خود را یافته و تنها منبع دست اول ‏برای آگاهی از سرگذشت و آثار ارمنیان ایران به شمار می  رود.‏

زنده  یاد لازاریان اگر به هیچ  یک از فعالیت  های فرهنگی و هنری مورد اشاره هم دست ‏نزده بود، تنها همین کتاب کافی بود تا نام او را در عرصۀ فرهنگی ماندگار سازد.‏

شادروان لازاریان در چند سال آخر زندگی خویش با بیماری دست و پنجه نرم می  کرد و با روحیه  ای بالا و ‏اراده  ای قوی زندگی  اش را ادامه می  داد اما سرانجام نیروی مرگ بر او چیره شد و در روز سه  شنبه، 4 شهریور 1393ش/ 26 آگوست 2014م، چشم از جهان فرو بست. با مرگ او جامعۀ هنری ایران و به ویژه ارمنیان یکی از ‏هنرمندان و پژوهشگران خستگی  ناپذیر خود را از دست دادند. روانش شاد و یاد و خاطره  اش زنده باد.‏

مراسم خاک  سپاری زنده  یاد ژانت دیگرانوهی لازاریان

روز جمعه، 7 شهریور1393ش، پیکر شادروان ژانت لازاریان با حضور اعضای خانواده، دوستان، آشنایان و گروهی ‏از نمایندگان جامعۀ ارمنیان ایران از مقابل کلیسای ارمنیان کاتولیک، واقع در خیابان غزالی، تشییع و در ‏آرامستان ارمنیان تهران به خاک سپرده شد. در ادامه نیز، شرکت کنندگان در مراسم خاک سپاری، در باشگاه ارمنیان در ‏خیابان خارک گرد آمدند و یاد آن عزیز در گذشته را گرامی داشتند.‏

مراسم خاک سپاری ژانت لازاریان در آرامستان ارمنیان تهران

پس از خاک  سپاری خانم لیدا بربریان، موسیقی  دان و منتقد هنری، در سخنان کوتاهی بر سر مزار او فقدان این ‏بانوی فرهیخته را تسلیت گفت و به گوشه  هایی از فعالیت ایشان اشاره کرد. ‏

در این مراسم، آقای گریکور آراکلیان، سفیر جمهوری ارمنستان در ایران؛ واروژ سورنیان، از فعالان اجتماعی جامعۀ ارمنیان ‏تهران؛ سرکار خانم لیدا بربریان؛ دکتر آندرانیک سیمونیان، رئیس گروه زبان و ‏ادبیات ارمنی دانشگاه آزاد اسلامی؛ آقای لئون آهارونیان، رئیس اتاق بازرگانی ایران و ارمنستان و صاحب امتیاز و ‏مدیر مسئول دوهفته  نامۀ هویس و از نیکوکاران جامعۀ ارمنیان تهران؛ و سرکار خانم آرمینه آراکلیان، ‏سردبیر فصلنامۀ پیمان و چند تن دیگر از نمایندگان جامعۀ ارمنیان حضور داشتند.

مرگ این بانوی هنرمند و فرهیخته ضایعۀ جبران  ناپذیری برای جامعۀ هنری ایران و به ویژه، ارمنیان است. دست  اندرکاران فصلنامۀ پیمان ضمن اظهار همدردی با خانوادۀ زنده  یاد لازاریان درگذشت این بانوی فرهیخته و هنرمند را به بازماندگان ایشان، به ویژه همسر گرامی  شان، آقای مهندس ایرج شقاقی و فرزندان عزیزشان، آرش و نوشین دریابندری، تسلیت می  گویند و برای این عزیزان آرزوی تندرستی و طول عمر می  کنند.‏‏

منابع:

Krzysztof Penderecki 1ـ

Sergei Parajanov  2ـ

فصلنامه فرهنگی پیمان شماره 68
سال هجدهم | تابستان 1393 | 308 صفحه
در این شماره می خوانید:

ارمنستان،کشور زیبایی ها و عجایب

نویسنده: بهارک مهدی [1] فصلنامه فرهنگی پیمان شماره 68 «ارمنستان کشور زیبایی است». این جمله بارها از زبان کسانی که به منزلۀ گردشگر یا برای مدتی ‏طولانی به این کشور سفر...

بررسی مقابر صخره ای استان آذربایجان غربی

نویسنده: نادره شجاع دل / بهروز خان محمدی فصلنامه فرهنگی پیمان شماره 68 معماری صخره  ای در ایران و جهان قدمتی طولانی دارد و بسیاری از عوامل اقلیمی، تدافعی، فرهنگی و ......

کلیسای مریم مقدس روستای آفتارخانه سلماس

نویسنده: بهروزخان محمدی فصلنامه فرهنگی پیمان شماره 68 درآمد سلماس از شهرهای به نسبت پر جمعیت آذربایجان غربی است که در ‏شمال ارومیه و جنوب خوی قرار گرفته و از غرب به...

معبد آیانیس

نویسنده: شاهن هوسپیان فصلنامه فرهنگی پیمان شماره 68 سارگون دوم،[1] پادشاه آشور،[2] در 714 ق  م، به سرزمین  های ماننا[3] و سپس اورارتو[4] لشکرکشی کرد و هم  زمان اقوام...

تاریخ نگاری پروفسور یرواند آبراهامیان

نویسنده: سید علی مزینانی فصلنامه فرهنگی پیمان شماره 68 اشاره سید علی مزینانی در 1367ش در شهرستان داورزن سبزوار، در استان خراسان رضوی، ‏چشم به جهان گشود. او در پی عشق به...

چهره هنرمند در تجلی صادق هدایت

نویسنده: دکتر قوام الدین رضوی زاده فصلنامه فرهنگی پیمان شماره 68 یکی از داستان  های بسیار زیبا و به لحاظ محتوا منحصر به فرد و عمیق هدایت از مجموعۀ سگ ولگرد، ‏داستان...

فلوت سحرآمیز در تهران نواخته شد

نویسنده: گریگور قضاریان فصلنامه فرهنگی پیمان شماره 68 اپرای فلوت سحر  آمیز،[1] از شاهکار  های موتسارت، در روزهای 2 ـ 4 تیرامسال (1393ش) (23 ـ 25 ژوئن 2014م)، به وسیلۀ...

ارمنستان در بیانیه چهارده ماده ای وودرو ویلسون

نویسنده:  دکتر آراپاپیان / ترجمه باگو فصلنامه فرهنگی پیمان شماره 68 وودرو ویلسون رهبری سیاسی ایالات متحدۀ امریکا را در برهۀ قهرآمیزی از زمان بر عهده داشت (از 1913 ـ...

شصتمین سالگرد زیارت سالانه کلیسای تادئوس مقدس

نویسنده: ریتا ظزیف نیا فصلنامه فرهنگی پیمان شماره 68 تادئوس رسول: «آنگاه عیسی دوازده شاگرد خود را فرا خواند و آنان را اقتدار بخشید تا ارواح پلید را ‏بیرون کنند و هر درد...

نگاهی اجمالی به نقش ارمنیان در پیشرفت و تکامل هنرها و صنایع دستی در امپراتوری عثمانی

نویسنده: آرمیک نیکوقوسیان فصلنامه فرهنگی پیمان شماره 68 اشاره در شمارۀ 67 نشریۀ پیمان به نقش ارمنیان در هنر معماری امپراتوری عثمانی پرداختیم. در این شماره، کوشیده  ایم...