نشانی: تهران، خیابان استاد مطهری، خیابان فجر (جم سابق)، کوچه نظری، پلاک 4
کدپستی: 48161-15887
تلفن: 88814288
دورنگار: 88841448
پست الکترونیک:
info@paymanonline.com
نقل مطالب فصلنامۀ پیمان تنها پس از هماهنگی با مسئولان فصلنامه، با ذکر کامل منبع (به صورت لینک کامل و ذکر نام مؤلف) و بدون هرگونه دخل و تصرف میسر است.
سرمقاله

درآستانۀ نوروزی خاص هستیم، نوروزی که تاشکند، دوشنبه، کابل، تهران، بیشکک و آستانا را به هم دوخته و ازبک و بلوچ و تاجیک و پارسی و اویغور را گرد یک سفرۀ هفت سین نشانده است.
ثبت نوروز باستانی ایران و روز فرهنگ صلح جهانی در دفتر بین المللی یونسکو نه فقط بر سیطرۀ فرهنگ ایران از دامنه های هیمالایا و شمال غرب چین تا کرانه های اروند رود و شمال بالکان اشاره دارد که گواهی است بر اشتراک سنت های اقوام گوناگون جدای از رنگ رخسار و پرچم ملی آنان.
اشتراک فرهنگ ها و تمدن ها آمیزه ای  است از تفاوت ها وهم رنگی ها. چه این و چه آن همه را می توان دید...
به یاد دکتر آرمن حق نظریان
نویسنده: شاهن هوسپیان

در این مقاله کوشیده ایم تا گوشه ای از فعالیت های شخصیتی را که برای مقابله با انهدام میراث فرهنگی نیاکانش تمامی عمر و امکانات مالی خود را صرف کرد نشان دهیم، شخصیتی که می توانست با داشتن چنین تحصیلات عالی و تجربۀ شغلی ای نه تنها زندگی ای مرفه داشته باشد بلکه به موقعیت های شغلی و اجتماعی خوبی نیز دست یابد اما به جای این همه راهی دشوار و پرمخاطره را برگزید.
در سال های جنگ جهانی اول، ارمنیان ساکن در مناطق تحت نظارت دولت ترکیۀ عثمانی قربانی مقاصد پان ترکیستی این دولت شدند و در سرزمین آبا و اجدادی خود مورد قتل عام قرار گرفتند. در این نوشتار، قصد بررسی ابعاد کشتار ارمنیان در 1915 م و بازخوانی وقایع آن سال ها را نداریم بلکه به دنبال بررسی اتفاقات پس از آن سال های خونین و تلاش های خستگی ناپذیر انسانی هستیم که برای نجات آثار فرهنگی به جای مانده از ارمنیان تمام توان خود را به کار بست. این آثار فرهنگی چیزی جز بناهای به جای مانده از ارمنیان نبود، بناهایی که تنها شاهدان باقی مانده از فرهنگ و تمدن چندین هزار سالۀ ملتی کهن در منطقۀ شرق ترکیه محسوب می شد.
بزرگداشت دکتر آرمن حق نظریان
نویسنده: کارینه داوتیان

به یاد و خاطرۀ مردی که زندگی اش را صرف حقیقت جویی و زنده نگاه داشتن فرهنگ و تاریخ ملتی کرد که آثار آن همانند صاحبانش در معرض نژادکشی قرار گرفته است.
دکتر آرمن حق نظریان، معمار و باستان شناس، در فوریۀ 2009م، پس از آنکه چندی در بستر بیماری گرفتار بود، دارفانی را وداع گفت، بزرگ مردی که زندگی اش آکنده از حس وظیفه شناسی و تعهد نسبت به ملت ارمنی و ثبت آثار باقی مانده از نسل کشی فرهنگی بود. به یاد این انسان شریف مراسم بزرگداشتی، در 2 نوامبر 2009م/ 11 آبان 1388ش، در باشگاه فرهنگی ـ ورزشی....
مسجد کبود ایروان
نویسنده: دکتر آرمن حق نظریان

شهر ایروان(یرِوان)، پایتخت ارمنستان، در 1340م، در زمان اوزون حسن آق قویونلو شکل گرفت. این شهر با جمعیتی حدود 1,200,000 نفر دارای هسته ای کهن است که پس از قرن شانزدهم میلادی به منزلۀ مرکز منطقه تعیین شد. از بناهای تاریخی معدود این شهر به منزلۀ عناصر تزیینی استفاده شده است. از جملۀ این بناها می توان به کاتدرال ارمنی قرن سیزدهم و مسجد جامع کبود(مسجد ـ مدرسۀ حسین علی خان) متعلق به قرن هجدهم میلادی/ قرن دوازدهم قمری اشاره کرد که در نزدیک میدان (بازار) برپا شده است، مکانی که امروزه در بنایی سرپوشیده....
کارهای خیرخواهانه مرز نمی شناسد
نویسنده: گئورک وارطان

ملت ارمنی هر آنجا که سکنا گزیده همواره در افق ذهن خود هدفی خاص را دنبال کرده: مدرسه سازی و تربیت معنوی، هدفی که خانوادۀ مجنونیانس نیز در ارومیه آن را دنبال کردند و به یاد فرزند دلبندشان، ساکو ، مدرسه ای بنا نهادند، فرزندی که خیلی زود چشم از جهان فروبست و امکان تحصیل و تربیت را در مدرسه، خانۀ دوم هر انسانی، نیافت.
در 5 آبان 1388/ 27 اکتبر 2009، به همت این خانوادۀ خیر و مدرسه ساز ارمنی مدرسه ای برای هم وطنان غیر ارمنی در ارومیه افتتاح و مراسم افتتاحیه با همکاری....
گنجینۀ اِجمیادزین
نویسنده: ژیلبرت مشکنبریانس

اِجمیادزین، که نام پیشین آن واقارشاپات ( 140 ـ117ق م) است، مهم ترین شهر مذهبی ارمنستان محسوب می شود که در دشت آراراتیان قرار گرفته. این شهر از قرن چهارم میلادی به مرکز مذهبی ارمنیان تبدیل و اولین کلیسای رسمی ارمنستان؛ یعنی، کلیسای جامع اِجمیادزین، در 301 ـ 303 م، به دستور گریگور لوساوریچ[2] و پادشاه ارمنستان، تیرداد سوم، بنیان گذاران دین مسیحیت در ارمنستان، در این شهر بنا شد.
در خصوص نام گذاری این مکان به نام اِجمیادزین، در کتاب مورخ بنام قرن پنجم میلادی....
سارکیـس بیتـزاک، هنرمندی برخاسته از فرهنگ کیلیکیه
نویسنده: آرپی مانوکیان

سر تا سر قرن های دوازدهم تا چهاردهم میلادی، که هم زمان با جنگ های ترکان سلجوقی و مغولان و استیلای آنان بر ارمنستان است، دورانی سخت و ناگوار درتاریخ ارمنستان محسوب می شود. مغول ها طی نبردها و کشورگشایی های خود علاوه بر اینکه سرمایه های مادی ارمنستان را به یغما بردند روستاها را به آتش کشیدند، شهرهای باشکوه و عظیمی چون آنی،[2] قارص، دوین، کارین[3] و دیگر شهرها را کاملاً ویران ساختند و ساکنان آنها را کشتند یا به اسارت بردند. تمامی این عوامل سبب نابودی ثروت های مادی و معنوی ...
کلیساهای خشتی ارومیه
نویسنده: بهروز خان محمدی

در شهرستان ارومیه، در طول دوران های تاریخی، حدود چهل کلیسای ارمنی ساخته شده است. از این تعداد حدود سی کلیسا به مرور زمان و در اثر بی توجهی به کلی ویران شده و از بین رفته و یا در دوران های جدید در محل آنها کلیساهایی جدید بنا شده است. غالب کلیساهای ویران شده خشتی اند که به دلیل مقاومت اندک مصالح زودتر در معرض تخریب و ویرانی قرار می گیرند. به علاوه، این کلیساها به دلیل نداشتن ویژگی های شاخص معماری و تزیینات برجستۀ هنری کمتر مورد توجه پژوهشگران و محققان قرار گرفته و تا حدود زیادی ...



نقل مطالب فصلنامۀ پیمان تنها پس از هماهنگی با مسئولان فصلنامه، با ذکر کامل منبع (به صورت لینک کامل و ذکر نام مؤلف) و بدون هرگونه دخل و تصرف میسر است.
Copyright © 2008-2014 Payman Cultural Quarterly Journal | Design and Developed by Narek Hartunian & Narbeh Bedrosian
تعداد بازدید: 34138