نشانی: تهران، خیابان استاد مطهری، خیابان فجر (جم سابق)، کوچه نظری، پلاک 4
کدپستی: 48161-15887
تلفن: 88814288
دورنگار: 88841448
پست الکترونیک:
info@paymanonline.com
نقل مطالب فصلنامۀ پیمان تنها پس از هماهنگی با مسئولان فصلنامه، با ذکر کامل منبع (به صورت لینک کامل و ذکر نام مؤلف) و بدون هرگونه دخل و تصرف میسر است.
سرمقاله

روند سریع گذر تاریخ، پخش ناهمگون و نابرابر ثروت های زیرزمینی، نقش ارتباطات در ایجاد دهكدۀ جهانی و حضور محسوس و نامحسوس سیاست در صحنۀ زندگی عادی ترین مردم، سبب هرچه نزدیك تر شدن افق زندگی انسان ها و محو استمرار درخط مشی زندگی، ثبات فكری و روند كاری آنان شده است.
نشان هایی كه ورزشكاران ارمنستانی از المپیك چین به ارمغان آوردند دست آورد طبیعی و عادی برگزیدگان رشته های مختلف ورزشی این کشور در میدان های ورزشی بود اما آنچه تأمل برانگیز و غیر عادی می نمود حضور موفق و مدال آور ورزشكاران ارمنی در تیم های ملی اوكراین...
سکه های ایرانی ضرب شده در ایروان
نویسنده: شاهن هوسپیان

با قدرت گرفتن حکومت صفویه در ایران توجه آنان به منطقۀ قفقاز، که تحت سلطۀ اقوام آق قویونلو و قره قویونلو قرار داشت، معطوف شد. لذا در 1502 میلادی، شاه اسماعیل اول با شکست سپاهیان آق قویونلو بر مناطق جنوب قفقاز و شرق ارمنستان تسلط یافت و جنگ های طولانی ایران و عثمانی به مدت بیش از 220 سال آغاز و طی این جنگ ها شهر ایروان چهارده بار دست  به دست شد. سال ها بعد از جنگ چالدران شاه  طهماسب  اول توفیق یافت با شکست نیروهای عثمانی مجدداً بر مناطقآذربایجان و قفقاز تسلط یابد...
کلیسای سرکیس مقدس خوی
نویسنده: دکتر ایرج افشار سیستانی

کشور باستانی و پهناور ایران از دیدگاه گوناگون بودن مناطق جغرافیایی، زیستی و فرهنگ مادی و معنوی از توانگری بسیاری برخوردار است و از دوران باستان زیستگاه مردمان گوناگون، از جمله قوم بزرگ و رشید ارمنی، بوده  است.
وجود کلیساهای ارمنی در ایران، به  ویژه در آذربایجان غربی، نشانگر پیوندهای پسندیدۀ ملت های ارمنی و ایرانی بوده و هست که در پیمایش سده های گذشته، به ویژه در دوران اشکانی و پس از آن، ژرف و پایدار بوده  است. ارمنیان، که از کرانۀ رود ارس تا پیرامون دریاچۀ ارومیه می زیستند، پس از پذیرش آیین مسیحی، ساختمان...
مقایسه ای میان كلیساهای ارمنیان و آشوریان در استــان آذربایجان غربی
نویسنده: نادره شجاع دل

ویژگی های معماری هر قوم و ملتی برخاسته از عقاید مذهبی، فرهنگ و باورهای آنان است و بدون شناخت ویژگی های قومی ـ مذهبی یك سرزمین شناخت و تحلیل معماری آن سرزمین امکان پذیر نیست. بنابراین برای بررسی و مقایسۀ كلیساهای ارمنیان و آشوری ها در شمال غربی ترین استان كشور لازم است در ابتدا مروری كلی بر پیشینۀ تاریخی و مذهبی ارمنیان و آشوری ها و سابقۀ استقرارشان در سرزمین ایران داشته باشیم.
نام های خانوادگی ارمنی
نویسنده: گارگین فتائی

نام های خانوادگی در هر کشوری بیانگر تعلق شخص دارای آن نام خانوادگی به مکان، حرفه یا خانواده ای خاص هستند. در میان برخی از ملت ها نام های خانوادگی دارای پسوندهایی خاص و در میان برخی دیگر بدون چنین پسوندهایی است. در میان برخی ملت ها نظیر عرب ها نیز اساساً نام خانوادگی وجود ندارد و به جای نام خانوادگی نام پدر یا جد مورد استفاده قرار می گیرد؛ مثلاً، احمد خلیل به معنی احمد پسر خلیل است...
داوید ونسـون، ارمن شنــاس جوان فرانسوی
نویسنده: دکتر محمد زیار

در ژوئن 2004م، در همایش جهانی لامارتین، در تركیه، كه به همت دانشگاه ازمیر (اژه) و چند نهاد علمی دیگر در تالار همایش‌های شهرداری تیره برگزار ‌شد، با جوان خوش برخوردی آشنا شدم به نام داوید ونسون كه آگاهی های گسترده‌ای دربارۀ ایران عهد قاجار و منطقۀ قفقاز داشت.
از او سبب آن همه دانسته را پرسیدم و مطلع شدم كه داوید چهار سال پیش، در شانزدهم دسامبر 2000م، از پایان‌نامۀ دكترای خود با سر نوشتۀ ((سیمای ارمنیان در سفرنامه های فرانسوی سدۀ نوزدهم)) در دانشگاه....
ارمنیان و سلسلۀ پادشاهان ساسانی
نویسنده: آرپی مانوکیان

نوشتار حاضر به بحث در مورد مشترکات تاریخ ارمنیان و ایرانیان، پیش از ورود اسلام به ایران، در دورۀ آخرین سلسلۀ ایرانی؛ یعنی، ساسانیان می پردازد. لازم به یادآوری است از آنجایی که مورخان تاریخ دقیق دورۀ سلطنت پادشاهان ارمنستان را متفاوت ذکر کرده اند در این مقاله سعی کرده ایم با مقایسۀ منابع ارمنی و رومی تاریخ هایی که در خصوص حوادث این دوره نقل می کنیم از صحت و دقت بیشتری برخوردار باشند. در ضمن، با بهره گیری از منابع ارمنی اطلاعاتی جامع و بدیع و درعین حال موجز ارائه داده ایم و ...
ارمنستان و ارمنیان در سنگ نوشتـه های كهن
نویسنده: رافائل ایشخانیان
مترجم: ژیلبرت مشكنبریانس

از دورانی كه جامعۀ بشری خط و كتابت را اختراع كرد شاید هم زمان نوشتن بر روی سنگ های صیقل داده و خشت های پخته شده نیز شروع شد. حاكمان و پادشاهان آن دوران به كاتبان و رعایای خود دستور می دادند به منزلۀ یادگارهایی برای آیندگان بر روی سنگ و خشت نكاتی در مورد لشكر كشی ها، ساخت و سازها و كارهایی كه در كشور هایشان می کردند مكتوب سازند. سنگ نوشته هایی با این مضامین در اقصی نقاط جهان پیدا شده كه در آنها اشاره هایی نیز به اسامی ملت ها و...
ریشه و خاستگاه ارمنیان
نویسنده: علیرضا سلیمان‎زاده

ارمنیان هند و اروپایی و به عقیدۀ گروهی دیگر آریایی ایرانی هستند. ریشه و خاستگاه و پیوندهای نژادی ارمنیان دقیقاً معلوم نیست و هیچ منبع مشخصی نیز وجود ندارد كه به طور آشكار ریشۀ نام ارمنستان را بیان کند. با توجه به موضوع مقاله ضرورتی ندارد این موضوع را بیشتر شرح دهیم. همچنین قصد نداریم تحقیقات تاریخی و باستان شناسی را یك جا در خصوص این مسئله مطرح سازیم. در این نوشتار، صرفاً سعی خواهیم کرد به ارائۀ آنچه در مورد این موضوع در كتاب ها آمده و ما از آنها به منزلۀ منابع خود بهره جسته ایم بسنده کنیم و....
گزارش رونمایـــی از ماکت مسجد کبود ایروان در مؤسسۀ اطلاعات
نویسنده: دکتر اِلیپس مسیحی

چندی پیش ماكت زیبایی از مسجد کبود، تنها مسجد تاریخی موجود در ایروان، را یکی از کارآفرینان ایرانی ـ ارمنی در صنعت ساختمان به روزنامۀ اطلاعات تقدیم کرد. زیبایی این ماكت و ارزشمندی این اقدام فرهنگی مؤسسۀ اطلاعات را بر آن داشت تا در مراسمی ضمن تجلیل از سازندۀ آن، که هنرمندی جوان از جمهوری ارمنستان است، از ماكت مسجد کبود رونمایی كند.
مراسم رونمایی از ماكت مسجد کبود (آبی) ایروان صبح روز دوشنبه، 27خرداد 1387، در مؤسسۀ اطلاعات برگزار شد. این ماكت نمونۀ كوچك شدۀ تنها مسجد ایروان...



نقل مطالب فصلنامۀ پیمان تنها پس از هماهنگی با مسئولان فصلنامه، با ذکر کامل منبع (به صورت لینک کامل و ذکر نام مؤلف) و بدون هرگونه دخل و تصرف میسر است.
Copyright © 2008-2014 Payman Cultural Quarterly Journal | Design and Developed by Narek Hartunian & Narbeh Bedrosian
تعداد بازدید: 7188