نشانی: تهران، خیابان استاد مطهری، خیابان فجر (جم سابق)، کوچه نظری، پلاک 4
کدپستی: 48161-15887
تلفن: 88814288
دورنگار: 88841448
پست الکترونیک:
info@paymanonline.com
نقل مطالب فصلنامۀ پیمان تنها پس از هماهنگی با مسئولان فصلنامه، با ذکر کامل منبع (به صورت لینک کامل و ذکر نام مؤلف) و بدون هرگونه دخل و تصرف میسر است.
فصلنامه فرهنگی پیمان - شماره 52 - سال چهاردهم - تابستان 1389

آنچه در این شماره می خوانید:
●  سرمقاله
●  بازمانده ای از انهدام فرهنگی
●  پایان یک قرن سکوت
●  پیشینۀ ایرانشناسی در ارمنستان
●  نقش کلیسای ارمنی درتداوم و استمرار هویت ارمنیان
●  نگاهی به تأثیرات متقابل زبان های ارمنی و فارسی
●  به مناسبت صد و بیستمین سالگرد تأسیس حزب داشناکسوتیون زیربناهای نظری مرام نامۀ فدراسیـون انقلابی ارمنی و مقایسـۀ آن با مفاهیـم ارزشی برخی از احزاب عضو سازمان بین الملل سوسیالیست
●  مجموعۀ رهبانی استپانوس قدیس در متن معماری کلیسای ارمنی
●  اسکناس های اولین جمهوری ارمنستان
●  کلیسای حضرت مریم ریحان آباد
●  ارمنستان در خـلال فتوحات سلجوقیان
●  اولین اسناد و کتاب های حقوقی ارمنی
●  خاندان پزشكان بُختیشوع در قلمرو خلفای عرب
●  سمینار جمهوری ارمنستان 2010، تجارب پیشین ـ چشم انداز فرارو
●  مراسم بزرگداشت کارشناس و مجموعه دار اسکناس، سکه و تمبر، ادیک هـوانسیان
سرمقاله

در صبح روز یکشنبه 28 شهریور 1389، صدای ناقوس ها پس از 95 سال در فضای جزیرۀ آختامار و بر فراز آب های نیلگون دریاچۀ وان طنین افکند. اما به واقع زنگ ها به صدا درنیامده بودند. این صدا تنها آوایی بود ازپیش ثبت شده بر روی نوار ضبط صوت[1] دولت ترکیه، حتی در راستای اقدامات خود در جلب  نظر مساعد و کسب آرای اروپاییان برای اخذ مجوز ورود به اتحادیۀ اروپا نیز، اجازۀ نصب صلیب را بر تارک گنبد کلیسای صلیب مقدس[2] ارمنیان نداده بود.
محراب کلیسایصلیب مقدس، در یکی از چهار جزیرۀ دریاچۀ وان، نمونه ای از چهل کلیسای ...
بازمانده ای از انهدام فرهنگی
نویسنده: شاهن هوسپیان

پس از گذشت 95سال، در 28 شهریور 1389، دولت ترکیه به ارمنیان اجازه داد تا در کلیسای صلیب مقدس، در جزیرۀ آختامار،[1] واقع در دریاچۀ وان، در شرق ترکیه، که در سال های اخیر به دست این دولت مرمت شده بود، مراسم مذهبی اجرا کنند. این اقدام بحث ها و تفسیرهای بسیاری را در پی داشت و مدتی نام این کلیسا در صدر اخبار خبرگزاری ها قرار گرفت. جالب اینکه در ایران بارها شاهد مرمت کلیساهای متعدد بوده ایم و هر ساله مراسم مذهبی، با حضور گستردۀ ارمنیان، در کلیساهای مختلف اجرا می شود و حتی در سال های اخیر، با اقدامات دولت ایران، سه دیر به ثبت سازمان یونسکو رسیده اما ...
پایان یک قرن سکوت
نویسنده: ادوارد هاروتونیان

پس از یک قرن سکوت، باردیگر آیین مذهبی در کلیسای صلیب مقدس جزیرۀ آختامار برگزار شد، بار دیگر نوای دلنواز سرودهای روحانی در زیر طاق های هزارسالۀ این کلیسا طنین افکند. مقامات ترکیه 19سپتامبر 2010م/28شهریور 1389 را برای برگزاری این مراسم تعیین و آن را به منزلۀ بلندنظری دولت و حمایت از اقلیت ارمنی به دنیا اعلام کردنده بودند.
جزیرۀ آختامار، با مساحت 7/0کیلومتر مربع، در خاک ترکیه، در جنوب خاوری دریاچۀ وان و در فاصلۀ 3 ـ 5/3 کیلومتری ساحل قرار دارد. کلیسای صلیب مقدس در فاصلۀ 915 ـ 921م، به دست حاکمان...
پیشینۀ ایرانشناسی در ارمنستان
نویسنده: آناهید یحیی

آناهید یحیی مسیحی فارغ التحصیل رشتۀ مترجمی زبان انگلیسی از دانشگاه علامۀ طباطبایی، کاردانی زبان و ادبیات ارمنی از دانشکدۀ خلیفه گری ارمنیان تهران، کارشناسی ارشد رشتۀ فرهنگ و زبان های باستانی از دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات و در حال حاضر دانشجوی دکترای رشتۀ ایران شناسی دانشگاه دولتی ایروان، دانشکدۀ شرق شناسی، است.
وی، پیش از ادامۀ تحصیل در دانشگاه ایروان، به مدت دوازده سال در مدارس ارمنیان تهران به تدریس دروس زبان ارمنی و دینی اشتغال داشته و خدمات بسیاری به دانش آموزان...
نقش کلیسای ارمنی درتداوم و استمرار هویت ارمنیان
نویسنده: دکتر فرحناز توكلی

ارمنیان به منزلۀ قومی باستانی و دارای فرهنگ و تمدن، با وجود فراز و نشیب های فراوانی كه در طول تاریخ پشت سر گذاشته اند، به حیات فرهنگی و اجتماعی خود ادامه دادند و سرانجام، علاوه بر حفظ و انتقال دستاوردهای فرهنگی و مذهبی خود، به استقلال سیاسی نیز دست یافتند، استقلالی كه حاصل تلاش، قدرت نفوذ و قوت عناصر هویتی آنان و عملكرد نهادها و گروه های اجتماعی، فرهنگی و سیاسی جامعۀ ارمنی در طول تاریخ است. از میان این نهادها كلیسا، هم به منزلۀ نهادی مذهبی و هم در نقش نهادی فرهنگی و سیاسی حافظ و اشاعه دهندۀ ...
نگاهی به تأثیرات متقابل زبان های ارمنی و فارسی
نویسنده: واهه آراکلیان

تأثیرات متقابل زبانی ملت های هم جوار در ادوار مختلف تاریخی از لحاظ تنوع دارای تفاوت های زیادی است و به منزلۀ پیامد پدیده های كلی مختص یک برهۀ تاریخی خاص مجزا می شود و بیانگر تأثیرات مستقیم شیوه های بیان و تفکر یك ملت بر طرز تفكر ملتی دیگر است. در برخی موارد، در پدیده های مشابه، می توان تأثیرات مستقیم را مشاهده كرد و در بعضی موارد دیگر ما شاهد اشتراكات تیپیك هستیم كه شالودۀ تأثیرگذاری یك جانبه و متقابل نیستند و این اشتراکات مختص ملت هایی است كه در محیط جغرافیایی ...
به مناسبت صد و بیستمین سالگرد تأسیس حزب داشناکسوتیون زیربناهای نظری مرام نامۀ فدراسیـون انقلابی ارمنی و مقایسـۀ آن با مفاهیـم ارزشی برخی از احزاب عضو سازمان بین الملل سوسیالیست
نویسنده: دکتر کارن خانلری
مترجم: سرکیس مگردیچیان

فدراسیون انقلابی ارمنی های هِقاپوخاکان داشناکسوتیون در 1890م تأسیس شد و از 1907م، به منزلۀ حزب سوسیالیست ارمنی، عضو سازمان بین الملل سوسیالیست است. این حزب در حال حاضر، تنها عضو رسمی سازمان بین الملل سوسیالیست، از میان کشورهای تازه استقلال یافته، محسوب می شود و ...
مجموعۀ رهبانی استپانوس قدیس در متن معماری کلیسای ارمنی
نویسنده: پیونیک سیمونی

به علت حضور تاریخی دو قوم مسیحی ارمنی و آشوری، در محدودۀ جغرافیایی ایران امروز، کلیساهای متعددی در جای جای آن به چشم می خورند که از دوره های زمانی و شرایط فرهنگی ـ سیاسی مختلف بر جای مانده اند. این نمونه ها، در قرن های اخیر، با کلیساهای ملل و مذاهب دیگر تکمیل شده اند. کلیساهای ارمنی ایران در محل های سکونت ارمنیان ساخته شده اند که حضورشان را در ایران می توان تحت دو عامل عمده بررسی کرد. ارمنیان ساکن محدودۀ شمالی دریاچۀ ارومیه بومی  این مناطق اند و ارمنیان ساکن ...
اسکناس های اولین جمهوری ارمنستان
نویسنده: شاهن هوسپیان

پس از انقلاب های 1917م و فروپاشی امپراتوری تزاری روسیه، فرصتی برای ملل تحت کنترل آن امپراتوری در آسیای میانه، جنوب قفقاز و سواحل دریای بالتیک به وجود آمد تا در شرایط دشوار جنگ جهانی اول برای کسب استقلال تلاش کنند.
از آنجایی که وابستگی اقتصادی این کشورها به روسیه بسیار گسترده بود لذا پس از جدا شدن از روسیه برای به دست آوردن استقلال اقتصادی دست به اقداماتی زدند که مهم ترین آن تلاش برای به وجود آوردن نظام پولی مستقل و چاپ اسکناس ملی بود. هرچند استقلال کشورهای ...
کلیسای حضرت مریم ریحان آباد
نویسنده: بهروز خان محمدی

به فاصلۀ حدود دو کیلومتری از مرکز ارومیه محلۀ ریحان آباد واقع شده است. این منطقه، که بر اساس بررسی های محلی به نام های رافا و راهوا نیز شناخته می شود، تا 1376 به صورت روستایی بود که در حومۀ شهر قرار داشت و با مختصات 07՛, 45ْ طول جغرافیایی و 35՛ , 37ْ عرض جغرافیایی و ارتفاع 1320 متر از سطح دریا جزو دهستان بکشلوچای بخش مرکزی ارومیه محسوب می شد. [2] با گسترش اراضی محدودۀ شهر و ساخت و سازهای جدید امروزه این دهستان به صورت محله ای در شمال شهر در آمده است که در آن بیش از پانصد خانوار آشوری و ارمنی زندگی می کنند. [3] درون بافت ...
ارمنستان در خـلال فتوحات سلجوقیان
نویسنده: آرپی مانوکیان

از سال های نخست قرن یازدهم میلادی پادشاهی باگراتونی[3] رو به ضعف نهاد و به دوران زوال خود نزدیک شد. نظام فئودالی، که تقریباً سراسر قلمرو ارمنستان را فرا گرفته بود، به شدت زندگی طبقۀ روستایی را تحت تأثیر قرار داده و سبب فقر و تنگدستی هرچه بیشتر آنها شده بود. زمین داران بزرگ تمامی محصولات کشاورزی را ازآن خود می ساختند و از آنجا که تجارت و داد و ستد نیز در انحصار آنان بود با فروش محصولات کشاورزی و کالاهای متنوع دیگر، که حاصل کار صنعتگران و هنرمندان بود، ثروتی هنگفت گرد آورده بودند. دیری نپایید که این وضعیت سبب رقابت شدید میان...
اولین اسناد و کتاب های حقوقی ارمنی
نویسنده: گارگین فتائی

هر جامعه و تمدنی برای ایحاد صلح و آرامش، در بین اقشار گوناگون مردم، نیازمند به برقراری روابط حقوقی در بین اعضای جامعه و تدوین قوانینی برای تضمین ثبات و امنیت آن است. جامعۀ ارمنی نیز از این امر مستثنی نبوده و همچون سایر جوامع، در ادوار گوناگون، دارای نظام های حقوقی خاصی بوده که از لحاظ تاریخی می توان آنها را به شش دوره تقسیم کرد.
دورۀ اول: پیش از پذیرش مسیحیت
در مورد وضعیت حقوقی ارمنستان پیش از پذیرش مسیحیت، اطلاعات چندانی در دست نیست. با توجه به نفوذ و حاکمیت دو امپراتوری ایران و روم باستان در ارمنستان، در برهه های تاریخی گوناگون، احتمالاً نظام حقوقی حاکم بر این دو امپراتوری بر وضعیت حقوقی ارمنستان آن دوران نیز تأثیر گذارده و شماری از احکام و مقررات قضایی ارمنستان باستان از این تمدن ها گرفته شده است.
دورۀ دوم: از زمان پذیرش مسیحیت تا قرن دهم
در این دوره، که هم زمان با قرون وسطا در اروپاست، نظام حقوقی ارمنی عمدتاً از دین مسیح و قوانین حقوقی موجود در کتاب مقدس تأثیر پذیرفته. در این مقطع زمانی، قاضی هر محکمه ای، با صلاح دید خود و البته، با نگاه به کتاب مقدس، رأی صادر می کرد و تنها ناظر او پادشاه بود یا حاکمان کل بر کار وی نظارت می کردند.
خاندان پزشكان بُختیشوع در قلمرو خلفای عرب
نویسنده: دکتر هاروتیون میناسیان
مترجم: ادوارد  هاروتونیان

اشاره
روانپزشک، دکتر هارتیون میناسیان، در 1952م، در ایروان، در خانواده ای پزشک متولد شد. وی دانش آموختۀ انستیتوی پزشکی ایروان است و از 1977م در سمت های رئیس بخش در بیمارستان روان پزشکی، پژوهشگر و دستیار کرسی روانپزشکی، رئیس بخش در وزارت بهداشت و سمت های دیگر فعالیت کرده است و از 1988م، در مقام روانپزشک و متخصص روان درمانی در یکی از پلی کلینیک های ایروان فعالیت می کند. وی عضو هیئت مدیرۀ انجمن روانپزشکان، عضو انجمن روزنامه نگاران ...
سمینار جمهوری ارمنستان 2010، تجارب پیشین ـ چشم انداز فرارو
نویسنده: کارینه داویدیان

سمینار بین المللی جمهوری ارمنستان 2010، تجارب پیشین ـ چشم انداز فرارو با همکاری بنیاد مطالعات قفقاز دانشگاه تهران، مرکز مطالعات آسیای مرکزی و قفقاز وزارت امور خارجه، مؤسسۀ ترجمه و تحقیق هور، سفارت جمهوری ارمنستان در تهران، بنیاد نوراوانک و انجمن دوستی ایران و ارمنستان، در 13 مرداد 1389، در تالار فردوسی دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران، برگزار شد.
این هم اندیشی یک روزه شامل، یک نشست ویژه و سه نشست تخصصی بود و مقاماتی از ایران، ارمنستان...
مراسم بزرگداشت کارشناس و مجموعه دار اسکناس، سکه و تمبر، ادیک هـوانسیان
نویسنده: نارک هارطونیان

مراسم بزرگداشت ادیک هوانسیان، کارشناس و مجموعهدار اسکناس، سکه و تمبر به منظور تجلیل از زحمات و فعالیت های وی، در11 خرداد 1389، به همت مؤسسۀ ترجمه و تحقیق هور، در محل باشگاه فرهنگی ـ ورزشی آرارات برگزار شد.
در این مراسم، که در کنار اعضای مؤسسۀ ترجمه و تحقیق هور، تنی چند از اعضای شورای خلیفه گری ارمنیان، جناب آقای سورن گاسپاریان، مشاور سفیر ارمنستان در ایران و گروهی دیگر از اعضای سفارت ارمنستان، اعضای هیئت تحریریۀ فصلنامۀ پیمان، دانش آموختگان و دوست داران آقای هوانسیان و دوستان، همراهان و همکاران همیشگی مؤسسۀ ترجمه و تحقیق هور نیز حضور داشتند، چهل تابلو از 157 اسکناس و سکه های مربوط به سالهای 1917 ـ 1924م منطقۀ قفقاز و ارمنستان و همچنین تعدادی تابلوی نقاشی از آثار آقای هوانسیان به نمایش گذاشته شد.



نقل مطالب فصلنامۀ پیمان تنها پس از هماهنگی با مسئولان فصلنامه، با ذکر کامل منبع (به صورت لینک کامل و ذکر نام مؤلف) و بدون هرگونه دخل و تصرف میسر است.
Copyright © 2008-2014 Payman Cultural Quarterly Journal | Design and Developed by Narek Hartunian & Narbeh Bedrosian
تعداد بازدید: 2745