نشانی: تهران، خیابان استاد مطهری، خیابان فجر (جم سابق)، کوچه نظری، پلاک 4
کدپستی: 48161-15887
تلفن: 88814288
دورنگار: 88841448
پست الکترونیک:
info@paymanonline.com
نقل مطالب فصلنامۀ پیمان تنها پس از هماهنگی با مسئولان فصلنامه، با ذکر کامل منبع (به صورت لینک کامل و ذکر نام مؤلف) و بدون هرگونه دخل و تصرف میسر است.
سرمقاله

گورجی اف، فیلسوف شهیر ارمنی نیمهٔ نخست قرن بیستم، انسان را مرکب از دو جز می داند. به اعتقاد این استاد مکتب های فلسفی شرق، انسان متشکل است از جوهر و شخصیت.
جوهر، که با انسان زاده می شود، خلوص و سادگی طبیعت را دارد، و متأثر است از ترتیب و نظم کهکشان به هنگام زایش و قبل از آن، و با خود دارد آنچه را که از نطفه در اوست.
شخصیت جزئی از نوزاد نیست، فقط پس از تولد به وجود می آید و رشد آغاز می کند. شخصیت پیچیدگی اجتماع را در بردارد و متشکل است از تأثیرات اطرافیان....
نقش اندیشمندان ارمنی در آشنایی ایرانیان با اندیشهٔ مدرن
نویسنده: محمدحسین خسروپناه

در سال های آغازین سدهٔ نوزده میلادی، در پی گسترش روابط خارجی دولت ایران با دولت های اروپایی و به ویژه شکست ایران در جنگ با روسیه، اندیشمندان و سیاستمداران واقع بین ایرانی فرصت و امکان آن را یافتند تا با دیگر نظام های سیاسی آشنا شوند و به مقایسه و ارزیابی نظام سیاسی و اجتماعی ایران با آنها بپردازند. اقدام این سیاستمداران نه امری تفننی و نه صرفاً از سرِ کنجکاوی، بلکه ناشی از شرایط و ضرورت های تاریخی بود. مدت ها بود که ایرانیان در نتیجهٔ تغییر راه تجارت آسیا و....
کارا کلیسا یا دیرقلعهٔ تادئوس قدیس
نویسنده: گلناز عدل

ایران در میان همهٔ ملل مشرق کشوری است که نژادها، مذاهب و تمدن های گوناگون را یکی بعد از دیگری در خود پذیرا بوده و در هر یک از ادوار تاریخ، در تماس با هر تمدنی، یا بر آنها تأثیر گذارده و یا از آنها تأثیر پذیرفته است: تمدن هایی چون آشور، لودیه، یونان، مصر، روم، بیزانس، هند، مغول، ترک، و بالاخره ارمنی، از این دست بوده اند.
ارمنیان مانند سایر اقوام آریایی، در زمان های قدیم مهرپرست بودند و ایزدانی مانند آرامازد، آناهیت، آستغیک، واهاگن و مهر را می پرستیدند. ولی بعدها....
مارکو گریگوریان
نویسنده: سیلوی خواجه سری

مارکو گریگوریان در ایران میان علاقه مندان به هنر، هنرمندی شناخته شده است. او سومین فرزند از یک خانوادهٔ ارمنی است که در زمان قتل عام ارمنیان از وان به قارس و سپس به روسیه مهاجرت کرده بودند. مارکو، در سال1925 م در کروپوتکین روسیه به دنیا آمد.
در این سال، خانوادهٔ وی به تبریز مهاجرت کرد و مادرش در همین شهر بر اثر بیماری جان سپرد. پدرش، که در روسیه دوزندهٔ لباس های نظامی بود، در ایران به دوزندگی لباس های عادی پرداخت. پدر بعد از مرگ همسر، به تهران آمد و مارکو را به مدرسهٔ ارامنهٔ این شهر فرستاد....
دیدار با مارکو
نویسنده: آزیتا شرف جهان

گروه نقاشان +30، نوروز امسال نمایشگاهی از آثار خود را در موزهٔ ‹‹های آرت›› ایروان، پایتخت جمهوری ارمنستان، برپا داشت. نگارنده نیز به یمن دوستی با نقاشان، گروه را همراهی کرد. سفر به سرزمین کوه آرارات، به سرزمین مردم نخستین دولتی که رسماً به مسیحیت گرویدند، سرزمین مردمی صاحب فرهنگ و هویت، سرزمین هنرمندانی چون سایات نوا، آرام خاچاطوریان، ساریان و سرگئی پاراجانف، به خودی خود دلپذیر بود.اما آنچه به طور پیش بینی نشده، بر شادی ما افزود، دیدار و همراهی مارکو گریگوریان، نقاش ایرانی مقیم ارمنستان و....
مارکو، هنرمند بی قرار
نویسنده: داریوش خادمی

از نظر شما مارکو گریگوریان در هنر معاصر ما چه جایگاه و موقعیت را به خود اختصاص داده است؟
ـ مارکو به نسلی از نقاشان تعلق دارد که جزو آغازگران تجربه های تازه در نقاشی مدرن ایران است. اینها در حقیقت نسل دومی هستند، بعد از کسانی که از سال1325 ش در ایران مدرنیسم را شروع کردند، و در نسل بعدی، یعنی نسل مارکو، بود که تجربه ای دیگر آغاز شد.
مارکو با چند تن دیگر، در حقیقت پرچمداران این نهضت هستند، کسانی که به تجربه های دیگری روی آوردند، کسانی مثل محسن وزیری مقدم، که با ....
دربارۀ موزۀ هنرهای خاور نزدیک
نویسنده: آزیتا شرف جهان

موزه هنرهای خاور نزدیک، مجموعهٔ ارزشمندی است بالغ بر پنج هزار قطعه شیئ و تابلوی نقاشی، که طی سالیان طولانی توسط مارکو گریگوریان گردآوری شده اند. این موزه در سال های1991 ـ 1992تأسیس شد.
گریگوریان دربارهٔ انگیزهٔ انتقال این آثار و تأسیس موزه می گوید: ‹‹دلیل اصلی این کار از دست دادن دخترم بود، داشتم دیوانه می شدم. اما پس از نخستین سفرم به شوروی و ارمنستان، فکر تأسیس موزه و اقامت در ارمنستان، مرا آرام کرد. پس از این سفر، مقامات دولتی در این جا....
آلیک، راهی که هفتاد و چهار سال پیموده شد
نویسنده: وارطان داودیان

با وجود گسترش سریع و شتابان وسایل ارتباطات گروهی الکترونیکی، دیجیتالی و مجازی، از جمله رادیو و تلویزیون، سامانه های رایانه ای، وب لاگ های شخصی و سازمانی، و به کارگیری شیوه های نوین خبررسانی برای انتقال سریع پیام، اما هنوز نظام پیام رسانی مکتوب، به ویژه روزنامه، از جایگاه و شأن برتری نسبت به دیگر سیستم ها برخوردار است. این برتری نه به دلیل سنتی و سهل الوصول بودن و دسترسی بدون واسطهٔ آن، بلکه مانایی روزنامه، چه از لحاظ آرشیوسازی و چه از نظر....
حضور ارامنه در سینمای ایران
نویسنده: گارینه داویدیان

به مناسبت چهارصدمین سال مهاجرت ارامنه به ایران و صدمین سال فعالیت هنرمندان ارمنی در سینمای ایران، دومین نمایشگاه فصلی موزهٔ سینما با موضوع ‹‹ارامنه و سینمای ایران›› با حضور هنرمندان ارمنی، عصر جمعه 20 تیر 1383 (9 ژوئیه2004) در سالن تازه تأ سیس موزهٔ سینما در تهران افتتاح شد.
به همین مناسبت هفته ای تحت عنوان هفتهٔ ارامنه ٔسینمای ایران نامگذاری شد که هر شب آن به موضوعی اختصاص یافت. در شب افتتاحیه، کامران ملکی، مدیر روابط عمومی خانهٔ سینما...
شب ساموئل خاچیکیان

اینک یادمان مردی را پیش رو داریم که بی شک تأثیری شگرف در ابعاد هنر و خلاقیت های خود در سینمای ایران داشت، امروز افتخار این را دارم دربارهٔ مردی سخن بگویم که همیشه به او ساموئل می گفتم.
اشاره می کنم به سال1333 ش، سالی که ساموئل داخل سینمای ایران شد. من در همان سال های آغازین کار ایشان، با او آشنا شدم و کار را ادامه دادم. او زمانی که وارد این سینما شد سنت های آن را شکست. در آن سال ها ما دنبال ملودرام های عشقی بودیم و چند فیلم هم دربارهٔ مسائل تاریخی ساخته شده بود. اما در آن سال ها ساموئل سبک فیلمسازی در سینمای...
شب آوانس اوهانیانس

به نظر می آید مهم ترین پدیدهٔ سینمای ایران از آغاز تا امروز آوانس اوهانیانس است و هیچ تشخیصی به اندازهٔ اهمیت او نیست. اگر مشکلاتی سر راه نبود، می شد گفت که این مسیری که اوهانیانس می رفت، سینمای ما را تبدیل به چیز دیگری می کرد. زندگی او که در کتاب ها نوشته شده، به سه دوره تقسیم می شود: سال تولد او که متقارن است با تاریخ تولد سینمای ایران و سالی از دنیا می رود که هنوز از سینمای نوین و جشنواره ها خبری نیست؛ او متعلق به این دوران است. پس زندگی او به سه بخش تقسیم می شود تا سال 1309 و 1309 تا1312 ش، و بعد هم بقیهٔ زندگی....
شب موسیقی فیلم

ما امروز کارهای سه آهنگساز را شنیدیم که به لحاظ موسیقایی و به لحاظ نشستن روی تصویر، با هم فرق داشتند: اولی کار آقای آندره آرزومانیان بود. کار ایشان در واقع یک موسیقی مجلسی بود که حتی می شد آن را مجزا و فارغ از فیلم هم گوش کرد. در موسیقی دوم، کار آقای چکناواریان، در واقع ما شاهد سیری تاریخی از آثار ایشان بودیم که روی فیلم های مختلف تصنیف شده بودند که البته خودشان نیز اشاره کردند. سبک های مختلف موسیقی که مد بوده، در دست این آهنگساز به آزمایش گذاشته شده و استفاده از سازهای ایرانی در یک طرف و به تدریج به سوی موسیقی...
شب ارامنه و هنرمندان ایران

باعث افتخارم است در چنین مراسمی صحبت کنم و اشاره هایی داشته باشم: این که من از کودکی میان ارامنه بزرگ شده ام، دوستان مادرم همه از ارامنه بودند، و من با این فرهنگ همیشه همراه بوده ام، و برایم مغتنم است من که ترک زبان هستم دربارهٔ ارامنه صحبت کنم.
بهتر آن باشد که سر دلبران گفته آید در حدیث دیگران
اما قبل از این که به تأثیر ارامنه در فرهنگ ایرانی اشاره کنم، باید به مقدمه ای تاریخی اشاره کنم. ارامنه از خیلی پیشتر از دورهٔ هخامنشیان، در طول تاریخ قدیم ایران همکاری و اشتراک و همجواری داشته اند....
آربی آوانسیان، کارگردانی متفاوت با فیلمی متفاوت
نویسنده: زاون قوکاسیان

چشمه را آربی آوانسیان در سال1348 ش ساخت: فیلمی زیبا و شاعرانه که در زمان نمایش غریب افتاد. اما از همان زمان آشکار بود که این فیلم جای خود را در میان آثار روشنفکرانهٔ تاریخ سینمای ایران حفظ خواهد کرد. اهمیت این فیلم در ساختارشکنی نامعمولی بود که در سینمای ما سابقه نداشت. اقتباس آزادی از یک اثر ادبی جدی بود با بیانی تغزلی و نیز کاربرد ریتمی آرام و متناسب، که همه و همه نشان از این داشت که چشمه فیلمی متفاوت از کارگردانی متفاوت است.
برگزاری هفته فیلم ارامنه و سینمای ایران....
در جست وجوی جادوی زندگی
مترجم: ژیلبرت مشکنبریانس

نقشی را که آربی آوانسیان توانست در دهه های شصت و هفتاد میلادی در تئاتر ایران ایفا نماید، همانند نقشی است که قبل از او شاهین سرکیسیان توانسته بود در اوایل دههٔ پنجاه تا سال1966م، سالی که بدورد حیات گفت، ایفا کند. هر دو توانستند نظم کاملاً جدیدی به تئاتر ایران ببخشند و تلاش های شایان توجه ای در به ژمر رساندن تئاتر نوین ایران داشته باشند. توسط آنها بود که تئاتر ایران شروع به رشد نمود و حرفی برای گفتن در صحنهٔ جهانی پیدا کرد. نمایش های آوانسیان در اقصا نقاط دنیا بر روی صحنه آمده اند و از این رو می توان او را پرکارترین....
دربارۀ کتاب قلبم همواره با تو می تپد
نویسنده: آرمیک نیکوقوسیان

به نظر می رسد که وجدان بشری بیدار شده است و حقایق اولین نسل کشی قرن بیستم، این بار با قلم های نویسندگان و متفکران ترک بازگو می شود.
کمال یالچن از جمله این نویسندگان است که بار سنگین تبعید و دوری از وطن را به خاطر نوشتن حقایق تحمل می کند.
او می گوید: ‹‹برای نوشتن کتابم، در خانهٔ بسیاری از ارمنیان را کوبیدم. این اولین بار بود که یک ترک به سراغشان می رفت. آنها به من اعتماد کردند و دریچهٔ قلب های....
چهرهٔ یک استاد، هراند ماتووسیان
نویسنده: ک. بلدیان
مترجم: سینار گلریز

هراند ماتووسیان چهارشنبه 18 دسامبر در ایروان به سبب بیماری سرطان ریه درگذشت. او در 3 مارس 1935 در بخش لوری ارمنستان به دنیا آمده بود. کتاب هایش به بیش از بیست زبان ترجمه شده است. انتشارات آلن میشل در سال1994م منتخبی از داستان های کوتاهِ آفتابِ پاییز را چاپ و منتشر کرد. از نوشته های معروف دیگرش ما همان کوه هایمان هستیم، اوت، درختان، ارباب را می توان نام برد.
هراند ماتووسیان یکی از نویسندگان ارمنی است که بیش از همه، نماد نسل نویسندگان ....
درهٔ سبز
نویسنده: هراند ماتووسیان
مترجم: سیف اله گلکار

آذرخش با بانگ ترق تروقی خشک به صخره برخورد که صخره آن را پس زد و ناچار در زمین سبز فرو رفت. صخره سخت بود و آذرخش نتوانست بیش از دو سه تکهٔ کوچک آن را جدا کند. خاکِ سبزِ زیرِ صخره، گورستان همهٔ آذرخش هایی بود که از این دره و همهٔ دره های دیگر، چه در بهار و چه در تابستان، می خواستند برای همیشه در دامنهٔ صخره پنهان بمانند. بدین سان با هر بانگ و هیاهوی انفجار تازه، بلوط بزرگ با شاخه های گسترده ـ با همان زبان بلوطی خود ـ از صخره ....



نقل مطالب فصلنامۀ پیمان تنها پس از هماهنگی با مسئولان فصلنامه، با ذکر کامل منبع (به صورت لینک کامل و ذکر نام مؤلف) و بدون هرگونه دخل و تصرف میسر است.
Copyright © 2008-2014 Payman Cultural Quarterly Journal | Design and Developed by Narek Hartunian & Narbeh Bedrosian
تعداد بازدید: 6784