نشانی: تهران، خیابان استاد مطهری، خیابان فجر (جم سابق)، کوچه نظری، پلاک 4
کدپستی: 48161-15887
تلفن: 88814288
دورنگار: 88841448
پست الکترونیک:
info@paymanonline.com
نقل مطالب فصلنامۀ پیمان تنها پس از هماهنگی با مسئولان فصلنامه، با ذکر کامل منبع (به صورت لینک کامل و ذکر نام مؤلف) و بدون هرگونه دخل و تصرف میسر است.
سرمقاله

ساکنان ارمنی آرتساخ بیش از بیست سال است که در زیر بمب های توپخانه و گلوله تک تیراندازان ارتش همسایۀخود، سایۀ ظلمی به نام مناقشۀ قراباغ کوهستانی را تحمل كرده اند.
چرا قراباغ کوهستانی، چرا مناقشه، چرا مطلبی برای یك سرمقاله و چرا دكتر عنایت الله رضا؟
قراباغ پیش از آنکه حاكمیت آن از سوی دولت جمهوری آذربایجان مورد سؤال قرار گیرد آرتساخ نامیده می شد و نامیده می شود. منطقۀ تاریخی و جامع آرتساخ، یكی از پانزده استان ارمنستان باستانی، با وسعتی حداقل سه برابر[1] آرتساخ یا قراباغ کوهستانی فعلی، همواره بخشی از جنوب شرقی خاک ارمنستان بوده است.
ارمنستان در نقشه های جغرافیایی
نویسنده: شاهن هوسپیان

بررسی نقشه های جغرافیایی در یک دورۀ 2700 ساله، از قدیمی ترین نقشه ها تا نقشه های امروزی، نشان می دهد که در منطقۀ غرب آسیا همواره فقط نام کشورهای ایران و ارمنستان قید شده است در حالی که در همین دوره نام کشورهایی همچون آشور، آران، پنتوس، روم و بیزانس، که بعضی از آنان امپراتوری های قدرتمندی نیز بوده اند، هم زمان با نام آنان ذکر ولی به مرور زمان از نقشه ها محو و نام کشورهای جدیدی همچون گرجستان، آذربایجان، عراق و ترکیه جایگزین آنها شده است.
در این مقاله، ضمن نگاهی مختصر به تاریخ نقشه نگاری،...
دکتر عنایت  الله رضـا (1299 ـ 1389ش)
نویسنده: علـی همدانــی

دکتر عنایت الله رضا در 18فروردین 1299ش/ 8 ژوئن 1920م، در رشت، در خانواده ای روحانی و اهل علم و سیاست دیده به جهان گشود. آن زمان مقارن با جنبش جنگل در گیلان بود. خانوادۀ رضا با این جنبش همدلی و همکاری داشتند و دو تن از عموهای ایشان با نام های محمود رضا، ملقب به طلوع و نصرالله رضا در کابینۀ دولت انقلابی میرزاکوچک خان به ترتیب عهده دار وزارت عدلیه و وزارت پست و تلگراف بودند. با کودتای احسان الله خان، که به پشتیبانی نیروهای بلشویک علیه میرزاکوچک خان در 9 مرداد 1229ش صورت گرفت، رشت برای میرزاکوچک خان و یارانش نا امن شد و بیم جان آنان می رفت. از این رو، خانوادۀ عنایت الله رضا، در حالی که او نوزاد چهل روزه ای بیش نبود، ناگزیر به ترک رشت و اقامت در تهران شدند. پس از چهار سال اقامت در تهران خانوادۀ رضا دوباره به رشت بازگشت.
عنایت الله رضـا و نقـد کمونیسـم
نویسنده: محمدحسین خسروپناه

دکتر عنایت الله رضا از آرمان خواهان نسلی بود که در پی اشغال ایران از سوی ارتش های شوروی و انگلستان (3 شهریور 1320ش) و فروپاشی دیکتـاتوری رضا شاه فعالیت سیـاسی و اجتماعی خـود را آغاز کردند. علی رغم برخی اختلاف ها و تفاوت هـا، ویژگی مشتـرک آن آرمان خواهـان آزادی خـواهی، تجددطلبی و عدالت خواهی بود. آنان می خواستند جامعۀ ایران را چنان دگرگون کنند که نه تنها امکان مشارکت عمومی در سامان سیاسی و اجتماعی فراهم شود بلکه فقر، ستم و بی عدالتی اجتماعی از میان رود و ایرانی پیشرفته، آزاد و آباد پدید آید.از این رو، به کمونیسم...
دکتر عنایت الله رضـا و جهـان پیرامون او
نویسنده: کـاوه بیات

برای ایرانیان، به ویژه آنهایی که با تاریخ و جغرافیای این سرزمین آشنایی دارند، توجه و پرداختن به حوزه های همسایه کار آسانی نیست. قبض و بسط مرزهای سیاسی ایران در اثر تحولات مختلف، جا به جایی نوع علایق و پیوندها، نشانه های بر جای و نشانه های کم رنگ شدۀ این علایق و پیوندها، به دست آمدن ها در یک دوره و از دست رفتن ها در دوره ای دیگر ... خود از عوامل اصلی پیشامد یک چنان دشواری هایی بوده اند. در برابر یک چنین وضعیتی ترجیحِ اساسی بسیاری از ایرانیان بی توجهی و نپرداختن به حوزه های موصوف بوده...
سیری در کتاب آذربایجان و اران (آلبانیای فقفاز)
نویسنده: آنوشیک ملکی

کتابی که قصد معرفی آن را دارم، یکی از آثار ارزشمند، برجسته و بی نظیر مرحوم دکتر عنایت الله رضا به شمار می آید. از آنجا که نوشتن کتابی پیرامون آذربایجان یکی از (( آرزوهای)) دکتر بود مرحوم دکتر رضا بخش قابل ملاحظه ای از وقت خود را صرف مطالعۀ تاریخ ترکان و رابطۀ این قوم با ایران کرده بودند و با بررسی مسائل جغرافیایی و تاریخی و نوشته های مورخان باستان و عصر اسلامی و تألیفات دانشمندان و محققان معاصر روس نتایج سال ها مطالعه و تحقیق خود را در کتابی تحت عنوان آذربایجان و اران (آلبانیای قفقاز) گرد آوردند. (( باشد که این مختصر بتواند زمینه ای برای ...
کتاب شنـاسی آثار دکتـر عنایت الله رضا
نویسنده: شیـوا جعفری

| کتاب  . تألیـف |
1. مارکسیسم و ماجرای بیگانگی انسان، تهران: بی تا، بی نا.
2. کمونیسم اروپایی، تهران: بی تا، بی نا.
3. کمونیسم و دموکراسی، تهران، 1353ش.
4. آب و فن آوری آبیاری در ایران باستان، تهران، 1355ش.
5. آذربایجان و اران (آلبانیای قفقاز)، تهران، 1360ش.
آرتساخ ـ قراباغ در گذرگـاه تاریـخ
نویسنده: آنوشیـک ملکی

مقاله ای که در پی می آید به صورت مختصر و اجمالی به تاریخچۀ پرفراز و نشیب آرتساخ یا قراباغ می پردازد. آرتساخ سرزمینی است در جنوب قفقاز که در مشرق ارمنستان واقع و به دو بخش جلگه ای یا سفلا و کوهستانی یا علیا تقسیم شده است. مطابق سنگ نبشته ها و کتیبه های به دست آمده، آرتساخ از هزارۀ نخست قبل از میلاد یکی از ایالت های پانزده گانۀ هایک بزرگ[1] بوده و به صورت های آرداخونی و اوردِخه نیز نامیده شده. سرزمین آرتساخ در پیدایش و احیای ملت ارمنی و تاریخ سیاسی و فرهنگی آن نقش بسیار مهمی داشته است. از هزارۀ نخست قبل از میلاد و ...
بررسی اسناد انتخابات ارمنیان در دورۀ پهلوی اول
نویسنده: آرپی مانوکیان

در تاریخ 4 خرداد 1390خ، دومین نشست تخصصی تاریخ مجلس با عنوان ((نگاهی به کارکرد و ساختار مجلس شورای ملی در دورۀ پهلوی اول (1300- 1320 خ))) برگزار شد. نشست مذکور توسط مرکز اسناد و کتابخانۀ مجلس شورای اسلامی، در محل ساختمان مشروطه، برگزار گردید و در طی آن علاوه بر مسئولان این مرکز، جمعی از محققان و پژوهشگران حوزۀ تاریخ نیز حضوری فعال داشتند. در ابتدای این نشست دکتر علی ططری، رئیس مرکز پژوهش های اسنادی مجلس و دبیر همایش، ضمن ارائۀ شرحی مختصر از موضوع همایش،
چگونگی شكل گیری احزاب ارمنی
نویسنده: تـورج خسروی

فعالان سیاسی ارمنی پس از تشكیل انجمنهای مختلفی از جمله ((یرگوتیونی میوتیون))، ((باری نپاتاك انكروتیون)) و غیره این بار برای وحدت بخشیدن به فعالیت های خود و انسجام بیشتر به فكر تشكیل احزاب افتادند تا بتوانند قدمهای مؤثرتری را در این راستا بردارند.
اولین حزب سیاسی كه در میان ارمنیان به وجود آمد حزب آرمناكان ها[2] بود كه در 1885م، در وان، به دست عده ای از افراد تحت تعلیم مخیتار پورتوگالیان[3] از جمله گریگور اودیان، گریگور عجمیان، روبن شاتاووریان، مخیتاریچ ترلمزیان و دیگران تأسیس شد.
تحلیلی بر معماری کلیساهای تاریخی ارمنـی در ارومیـه
نویسنده: بهروز خان محمدی

شهرستان ارومیه دارای بیش از چهل کلیسای تاریخی ارمنی است که در دوران های مختلف تاریخی ساخته شده اند. از این میان حدود سی کلیسا به مرور زمان از بین رفته و به کلی تخریب شده اند. از میان کلیساهای بر جای مانده شش کلیسا با خشت (نخجوان تپه،جمال آباد، قره قیز، عیسی لو، سپورغان و کلیسای نیمه ویران دیگاله)، دو کلیسا با مصالح سنگی (قرا باغ، صورمان آباد) و دو کلیسا باترکیبی از مصالح آجری، خشتی و سنگی (گردآباد، ریحان آباد) ساخته شده اند.این کلیساها هرکدام از لحاظ نقشه، ویژگی های معماری، نوع پوشش سقف، ...



نقل مطالب فصلنامۀ پیمان تنها پس از هماهنگی با مسئولان فصلنامه، با ذکر کامل منبع (به صورت لینک کامل و ذکر نام مؤلف) و بدون هرگونه دخل و تصرف میسر است.
Copyright © 2008-2014 Payman Cultural Quarterly Journal | Design and Developed by Narek Hartunian & Narbeh Bedrosian
تعداد بازدید: 7318