نشانی: تهران، خیابان استاد مطهری، خیابان فجر (جم سابق)، کوچه نظری، پلاک 4
کدپستی: 48161-15887
تلفن: 88814288
دورنگار: 88841448
پست الکترونیک:
info@paymanonline.com
نقل مطالب فصلنامۀ پیمان تنها پس از هماهنگی با مسئولان فصلنامه، با ذکر کامل منبع (به صورت لینک کامل و ذکر نام مؤلف) و بدون هرگونه دخل و تصرف میسر است.
فصلنامه فرهنگی پیمان - شماره 62 - سال شانزدهم - زمستان 1391

آنچه در این شماره می خوانید:
●  سرمقــاله
●  ملت گرایی یا ملی گرایی؟
●  لورنس عربستان و ارمنیان
●  کوریون، نخستین تاریخ نگار ارمنی
●  کلیسای گئورگ مقدس روستای هفتوان
●  بزرگداشت پنجاهمین سالگرد تأسیس دانشکدۀ آرمنولوژی دانشگاه اصفهان
●  کودکستان البیس فراهیان هفتاد ساله شد
●  نژادکشی ارمنیان از دیدگاه دكتر اوغور اومیت اونگور
●  لئون میناسیان (1299 1391ش)، پژوهشگر فرهنگ و ادب ارمنی
●  وداع با محقق جلفای نو
●  مصاحبه ای که نا تمام ماند (به یاد لئون میناسیان، پدر تبار شناسی ارمنیان جلفا)
●  نیکول گالاندریـان (1881- 1944م)، موسیقی دان نامی ارمنـی - ایرانی سدۀ بیستـم میـلادی (به مناسبت صد و سی و یکمین سالگرد تولد نیکول گالاندریان)
●  گریگور داتواتسی
●  پادشاهی ارمنی کیلیکیه از پیدایش تا خاموشی
●   نگاهی به تاریخ ارمنستان و بررسی به پاخاستن دودمان کهن باگرادونی
●  معماری گوردخمه ای در تمدن اورارتو
سرمقــاله

پرداختن به جوانب مختلف فرهنگی، تاریخی و اجتماعی ارمنیان به طور عام و ارمنیان ایران، به طور خاص، با نگاهی ویژه به مشترکات ایرانی ارمنی،رسالتی است که پیمان برای خود قائل بوده است.
اما واقعیت آن است که این «جوانب» متنوع و متعددند و آن «مشترکات» دارای گستره هایی وسیع در سطح و در عمق هستند، عواملی كه در لایه های مختلف تاریخ به هم تنیده شده و در تأثیر و تأثر مداوم از تحرکات مختلف انسانی؛ قدرت های سیاسی محلی، منطقه ای و بین المللی؛ و تجربیات فرهنگی و اعتقادی گوناگون قرار داشته ...
ملت گرایی یا ملی گرایی؟
نویسنده: دکتر کارن خانلری
مترجم: سرکیس مگردیچیان

دو واژۀ ملت گرایی[1] و ملی گرایی[2] درعرصۀ ایدئولوژی سیاسی معانی متفاوتی دارند. هدف این مقاله تبیین تفاوت های این دو برای جلوگیری از سوء تفاهم های نظری است. همچنین، سعی کرده ایم به این سؤال پاسخ دهیم که رویکرد فدراسیون انقلابی ارمنی (های هقاپوخاکان داشناکسوتیون)، یعنی تأثیرگذارترین جنبش عقیدتی ـ سیاسی در تاریخ یک صد سالۀ ارمنیان، به این دو مقولۀ ایدئولوژیکی چیست.
در ابتدا، لازم می دانیم برای استدلال تفاوت های این دو اصطلاح مروری بر تبیین های نظریه پردازان ...
لورنس عربستان و ارمنیان
نویسنده: رافی آراكلیانس

انگلستان تنها كشور دنیا است كه خود را كبیر میداند و بریتانیای كبیر یكی از معدود كشورهای اروپایی است كه تا به حال از قبول واقعیت نژادكشی ارمنیان سر باز زده و آن را به شدت مغایر با قانون اساسی خود میداند.
واحدهای ارتش انگلستان، مستقر در قفقاز جنوبی، در سال های پایانی جنگ جهانی اول و ظهور اتحاد جماهیر شوروی مانع ورود ارتشیان ارمنی به قراباغ (آرتساخ) و نجات جان ارمنیان ساكن این قسمت از ارمنستان شدند.
لورنس عربستان، سرشناسترین كارشناس سیاسی بریتانیای كبیر در سال های جنگ جهانی اول و مشاور امور تقسیم عدالت سیاسی ـ جغرافیایی بین ....
کوریون، نخستین تاریخ نگار ارمنی
نویسنده: کلار آبولیان

یکی از شاخه های مهم ادبیات قدیم ارمنی تاریخ نگاری است که از ابتدای شکل گیری ادبیات ارمنی وجود داشته و تا به امروز نیز ادامه دارد. با مطالعۀ تاریخ نگاری می توان به مباحث و نکات مهمی در زمینۀ تاریخ ادبیات دست یافت. مراحل پیشرفت تاریخ ادبیات به خود تاریخ وابسته است ـ خواه تاریخ سیاسی، خواه مذهبی و یا حتی اجتماعی. می توان گفت که بدون تحقیق و پی بردن به تاریخ یک ملت نمی توان به مراحل پیشرفت تاریخ ادبیات آن پی برد و برای دستیابی به اعماق تاریخ ادبیات یکی از بهترین راه ها تحقیق دربارۀ تاریخ نگاران قدیم است. بسیاری از تاریخ نگاران ارمنی ....
کلیسای گئورگ مقدس روستای هفتوان
نویسنده: نادره شجاع دل

مقدمه
شهرستان سلماس دارای 24 کلیسای تاریخی ثبت شده در فهرست آثار ملی است که به جامعۀ ارمنیان ایران تعلق دارد. این کلیسا ها عبارت اند از کلیساهای واقع در هفتوان، سرنیق، سور، پکاچیک، قلعه سربنا، مارسرگیز، درشک، قزلجه، گلزان، آفتارخان، زاویه جیک، گیلذان، تازه شهر، سوره، آخته خانه، چهریق، شیطان آباد، گلشان، محلم (دو مورد)، سرای ملک، عیان، کوچشمک و پته ویر. این نوشتار در نظر دارد تا کلیسای گئورگ مقدس روستای هفتوان سلماس را بررسی کند.
بزرگداشت پنجاهمین سالگرد تأسیس دانشکدۀ آرمنولوژی دانشگاه اصفهان
نویسنده: کارینه داودیان

تاریخچۀ رشتۀ زبان و ادبیات ارمنی دانشگاه اصفهان
رشتۀ زبان و ادبیات ارمنی دانشگاه اصفهان در 1339ش در دانشکدۀ ادبیات تأسیس شده است. ده سال بعد به همت شورای خلیفه گری وقت ارمنیان اصفهان و جنوب ایران و به هزینۀ بنیاد خیریۀ گالوست گولبنگیان بنایی، که به ساختمان آرمنولوژی معروف است، در این دانشگاه ساخته شد.
تا به امروز در حدود بیش از پانصد دانشجوی ارمنی و ایرانی، در مقطع کارشناسی، از این رشته فارغ التحصیل شده اند که شمار قابل ملاحظه ای از آنان در مراکز مختلف، خصوصاً....
کودکستان البیس فراهیان هفتاد ساله شد
نویسنده: آیرینا نوراویان | روبینا گالستیان

ارمنیان ایران، که همواره آگاهی کاملی نسبت به اهمیت تعلیم و تربیت، در مقطع پیش دبستانی داشته اند، از پیشگامان تأسیس مراکز آموزش و پرورش پیش دبستانی در ایران بوده اند. آنان همچنین نقشی پیشرو در زمینۀ تدوین برنامه های آموزشی و تربیتی در مقطع پیش دبستانی داشته اند آن چنان که تاریخچۀ تأسیس کودکستان در ایران با نام  بانوان ارمنی گره خورده است، بانوانی نظیر وارواره کانانیان، پایه گذار نخستین کودکستان ایران به نام کانانیان در 1279ش در اصفهان؛ شوشانیک چشمکیان (خان آزاد)، پایه گذار کودکستان ...
نژادکشی ارمنیان از دیدگاه دكتر اوغور اومیت اونگور
نویسنده: گریگور قضاریان

دكتر اوغور اومیت اونگور[1] یا اوغور آنگونه، اندیشمند جوان ترک، كه من او را دوست خود می دانم، متولد 1980م در تركیه است. او از كودكی به همراه خانواده اش به هلند مهاجرت كرد و تحصیلات خود را در این کشور به اتمام رساند.
اوغور در زمرۀ آن دسته از اندیشمندان و متفكران جوان ترك محسوب می شود كه در مورد نژادكشی ارمنیان دارای تحقیقات وسیع علمی، كتاب، مقالات تخصصی و پژوهش های فراوان است (سه كتاب و بیش از بیست مقاله و پژوهش علمی).
لئون میناسیان (1299 1391ش)، پژوهشگر فرهنگ و ادب ارمنی
نویسنده: ادوارد هاروتونیان

لئون میناسیان پژوهشگر فرهنگ و ادب ارمنی، در 11 دی 1391ش/31 دسامبر 2012م، درسن 92 سالگی دیده از جهان فرو بست. او روستازاده ای بود که از دوران نوجوانی تا سال های آخر عمر، هم زمان با فعالیت در حیات فرهنگی و اجتماعی جامعه، در میراث فرهنگی ارمنیان جلفای اصفهان به پژوهش پیگیر پرداخت و گنجینۀ گران بهایی از خود بر جای گذاشت که آوازۀ آن به فراتر از مرزهای کشور رسید.
لئون میناسیان در خرداد 1299ش/1920م، در روستای ارمنی نشین ....
وداع با محقق جلفای نو
نویسنده: روبرت بگلریان

در ابتدای سخن از سوی خودم و جامعۀ ارمنیان تسلیت عرض می کنم به خانواده و بازماندگان مرحوم لئون میناسیان، انسانی که به جد فقدانش غیر قابل انکار خواهد بود. همچنین تسلیت عرض می کنم به عموم ارمنیان ایران و دیگر همشهریان اصفهانی و ایرانی و دوستداران فرهنگ و ادب و هنر.
تشکر می کنم از توجه و حضور تمامی شما عزیزان گران قدر که برای آخرین وداع با لئون میناسیان با ما در این محل گردآمده اید و عرض سپاس دارم از تمامی همراهان، استاندار عزیز استان، شهردار محترم، ادارۀ کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارت آموزش و پرورش، معلمان و ...
مصاحبه ای که نا تمام ماند (به یاد لئون میناسیان، پدر تبار شناسی ارمنیان جلفا)
نویسنده: دکتر شهرام امیری

خیلی سریع گذشت. درست خاطرم هست اولین باری که او را دیدم برای نوشتن پایان نامه ام حدوداً در اوایل دهۀ 1380ش، یعنی چیزی نزدیک به یازده سال قبل، بود. بخشی از کارم را ساختار اجتماعی و فرهنگی ارمنیان تشکیل می داد. نخستین بار بود که مجبور می شدم متون ارمنی را بررسی کنم و در عین حال دوست و آشنایی هم در این زمینه نداشتم که به صورت تخصصی کمکی به من کند و بگوید از کجا و چطور شروع کنم. به شدت احساس درماندگی می کردم. از روی ناچاری کتاب های مختلفی را دربارۀ ارمنیان مطالعه کرده بودم اما ...
نیکول گالاندریـان (1881- 1944م)، موسیقی دان نامی ارمنـی - ایرانی سدۀ بیستـم میـلادی (به مناسبت صد و سی و یکمین سالگرد تولد نیکول گالاندریان)
گردآوری و تألیف: آرمینه آ کاراپتیان

نیکول گالاندریان از آهنگ سازان برجستۀ موسیقی ارمنی است که سال ها در ایران فعالیت هنری داشته. او، که بیش از 32 سال را صرف آموزش موسیقی و خلق آهنگ های گوناگون کرد، با پر بار ساختن گنجینۀ هنر موسیقی ارمنی و با تقدیم هزار قطعۀ گوناگون به آن، در این سه دهه، بدون شک لقب موسیقی دان خلاق ارمنی را ازآن خود کرده است.
آنچه بیش از همه در ...
گریگور داتواتسی
نویسنده: شاهن هوسپیان

کلیسای ارمنی در قرن چهاردهم میلادی با خطر جدی از دست دادن استقلال خود مواجه شد. در این اوضاع و احوال، کسانی همچون گریگور داتواتسی[1] پیامدهای خطرناک آن را به خوبی درک و نقش مهمی در جلوگیری از آن ایفا کردند. داتواتسی روحانی ای معتقد، مدیر و نویسنده ای توانا، معلمی دانشمند، نگارگری ماهر، فیلسوف و سخنرانی ادیب بود که تمامی دوران زندگی خود را وقف خدمت به خدا، علم و دانش و شکوفایی کلیسای ارمنی کرد و با یک عمر تلاش بی وقفه توانست در وضعیتی بحرانی برای تضمین حفظ استقلال و همبستگی مراکز مذهبی ارمنیان، که به دلیل اوضاع ...
پادشاهی ارمنی کیلیکیه از پیدایش تا خاموشی
نویسنده: آرپی مانوکیان

سرزمین کیلیکیه[2] یکی ازسکونتگاه های کهن بشری است که نام آن در بسیاری ازمتون مربوط به دورۀ باستان به ثبت رسیده و به سبب موقعیت حساسش همواره در طول تاریخ مورد توجه فاتحان بوده.
پادشاه آشور، سلمانصر سوم، دریکی از کتیبه های خویش، متعلق به 834 ق م، اشاره ای به نبردهای خود و فتح این سرزمین کرده است. [3] در دورۀ حکومت هخامنشیان، کوروش، بنیان گذار این سلسله، موفق شد کیلیکیه را مطیع خویش سازد. [4] بر مبنای بخشی از همین متون اشاره شده اسکندر مقدونی ...
نگاهی به تاریخ ارمنستان و بررسی به پاخاستن دودمان کهن باگرادونی
نویسنده: فرشید ابراهیم پور

بی گمان تاریخ، فرهنگ، هنر، دانش و پیشه های جهان کنونی پیوندی ریشه ای و نا گسستنی با روزگاران دور گذشته دارد و از همان تلاش های سودمند گذشتگان بوده است که جهان کنونی به پایه های برجسته ای در زمینه های یاد شده رسیده. بر کسی پوشیده نیست که بسیاری از سرزمین های کهن در بلندای روزگار دچار فراز و فرودهای سخت و پررنج شده و آسیب های فراوانی دیده اند و تنها مردمی توانسته اند برپا و فراز بمانند که در برابر این آسیب ها پایداری کرده و توان و استواری ویژه نشان داده اند.
معماری گوردخمه ای در تمدن اورارتو
نویسنده: سمیرا اصغرپور سارویی

در این پژوهش، براساس مطالعات کتابخانه ای، بررسی یافته های باستان شناختی، داده های تاریخی موجود در اسناد آشوری و اورارتویی و تجزیه و تحلیل تحولات منطقه در عصر اورارتو به بررسی گوردخمه های سنگی تمدن اورارتو پرداخته ایم. گوردخمه به آرامگاه هایی سنگی گفته می شود که از سنگ و عمدتاً در سینۀ کوه بر روی صخره تراشیده می شدند. اهمیت این پژوهش در آن است که این نوع معماری زمینه ساز بنای گوردخمه های ماد و مقبره های هخامنشی در دوره های بعدی شده. ریشه و منشأ این مقبره های صخره ای به تمدن اورارتو، مستقر در ....



نقل مطالب فصلنامۀ پیمان تنها پس از هماهنگی با مسئولان فصلنامه، با ذکر کامل منبع (به صورت لینک کامل و ذکر نام مؤلف) و بدون هرگونه دخل و تصرف میسر است.
Copyright © 2008-2014 Payman Cultural Quarterly Journal | Design and Developed by Narek Hartunian & Narbeh Bedrosian
تعداد بازدید: 3781