نشانی: تهران، خیابان استاد مطهری، خیابان فجر (جم سابق)، کوچه نظری، پلاک 4
کدپستی: 48161-15887
تلفن: 88814288
دورنگار: 88841448
پست الکترونیک:
info@paymanonline.com
نقل مطالب فصلنامۀ پیمان تنها پس از هماهنگی با مسئولان فصلنامه، با ذکر کامل منبع (به صورت لینک کامل و ذکر نام مؤلف) و بدون هرگونه دخل و تصرف میسر است.
سرمقاله

چگونه است که بهار شاداب و نوپا خبر از بهاری سرد، سیاه و خون آلود دارد؟
سال 1387 مصادف است با نود و سومین سالگرد نژادکشی ارمنیان به دست امپراتوری عثمانی و یادآور زخم التیام نیافتۀ انکار این نژادکشی از طرف دولت ترکیۀ کنونی، وارث آن امپراتوری استکباری و استبدادی، است.
سرمقالۀ این شماره از فصلنامۀ پیمان مشتمل است بر بیانیۀ هیئت برگزار کنندۀ مراسم یادبود نژادکشی ارمنیان که چون سال های گذشته منتخب شورای خلیفه گری ارامنۀ ایران و ارائه دهندۀ عقاید این جامعه است.
قتل عام ارمنیان در مراجع بین المللی
نویسنده: ایو ترنن
مترجم: ژیلبرت مشكنبریانس

از بهار 1915 تا پاییز 1916م بیش از 5/1میلیون تن از ساكنان ارمنی دولت عثمانی قتل عام شدند؛ واقعه ای كه برنامه ریزی آن از جانب كمیتۀ مركزی حزب حاكم اتحاد و ترقی،كه بر سیاست های دولت عثمانی نظارت می كرد صورت گرفته و به دست اعضای حزب، نظامیان و همچنین هزاران شهروند تركیه علیه ارمنیان ساكن تركیۀ عثمانی اجرا شد. به غیر از دادگاهی كه در 1916م تشكیل شد و در آن سه تن از مجریان رده دوم قتل عام محكوم به اعدام شدند مسئولان واقعی این جنایات،كه امروزه با كمال اطمینان ...
نقش ارمنیــان در امپراتوری عثمانـی
نویسنده: هراچیا آچاریان
مترجم: آرمیک نیکوقوسیان

ترک های آسیای مرکزی، پس از فتح روم شرقی و تأسیس دولت عثمانی، علاوه بر تسلط کامل بر روم شرقی و فتح قسطنطنیه و آناتولی حکومت خود را به اقوام و ملیت های شش گانۀ منطقه تحمیل کردند. این اقوام عبارت بودند از عرب ها، کردها، ارمنیان، یونانی ها، بلغارها و آلبانیایی ها.
گفته می شود تعداد اعراب منطقه حتی از ترک های عثمانی نیز بیشتر بوده (نه میلیون تن). عرب ها در بخش جنوبی؛ یعنی، عراق، آشور، بابل و عربستان زندگی...
هویت ترکیۀ نوین و نژادکشی ارمنیـــان از تعصب تا ملی گرایی
نویسنده: استپان اِچ. آسطوریان
مترجم: روبیک آقاجانیـان

مسلک‌های ملی‌گرایانۀ ترکی،که با آغاز قرن بیستم در امپراتوری عثمانی به ظهور رسید، دو روند مشترک و به هم پیوسته را ایجاد کرد: نخست طرد غیرمسلمانان از میان ملت ترک با به کارگیری درجاتی مختلف از خشونت همراه با تبعیض‌های قانونی و نامتعارف، دوم ساخت و پایه‌ریزی هویت ترکیۀ نوین. ریشۀ چنین موضع گیری ای نسبت به اقلیت های ساکن ترکیه را باید درتعصبات گسترده و پیشین ترک ها نسبت به این گروه‌ها جست وجو کرد. اصطلاحات، تعبیرات و مثل‌ها...
او یک ارمنـی بود
نویسنده: یلدا
مترجم: آرپی مانوکیان

در 1968، زمانی که هنوز به دبستانی در حوالی میدان تاکسیم می رفتم، پدرم روزها در قهوه خانه ای کار می کرد. البته، گاهی اوقات به عنوان رانندۀ تاکسی شغل دیگری هم داشت. در نزدیکی قهوه خانه، در خیابان ایستیکلال مغازه ای بود که یک ارمنی به نام آکوپ آن را اداره می کرد و از دوستان صمیمی پدرم بود.
اکنون سال ها از آن زمان می گذرد و پدرم مدتهاست که از آکوپ هیچ خبری ندارد و امید من برای یافتن او از طریق پدرم ناکام مانده است. ناگهان چیزی به ذهنم خطور می کند...
گزارش مراسم یادبود نود و سومین سالگرد نژادکشی ارمنیـان
نویسنده: گارینه داوتیان

به منظور گرامی داشت یاد و خاطرۀ 5/1 میلیون شهید ارمنی، که در 1915م به دست کارگزاران دولت عثمانی از سرزمین آبا و اجدادیشان بیرون رانده و قتل عام شدند، هر ساله ارمنیان در سراسر جهان مراسم بزرگ داشتی برپا می کنند. در ایران نیز این مراسم همه ساله نه تنها در روزهای 23 و 24 آوریل بلکه طی ماه آوریل برگزار می شود، از جمله برنامه های آن می توان به ...
انكار بس است، پذیرش!
نویسنده: علی دهباشی

امروز روزی در 93 سال پیش فاجعه ای عظیم در تاریخ بشریت اتفاق افتاد كه هنوز ابعاد گستردۀ این واقعه كاملاً شناسایی نشده است.
اعتراض جهانی و گسترده نسبت به عاملان این فاجعه هر سال وسیع تر می شود.آنچه بر ارمنیان ساكن ارمنستان غربی (شرق تركیه) رفت یادآور فجایع دیگری است كه در طی سال ها در شكل های دیگر در ابعاد كوچك تر و بزرگ تر اتفاق افتاد.شب 24 آوریل آغاز تقدیری دیگر برای ارمنیان بود. در این شب صدها تن از رهبران سیاسی و روشنفكر ارمنیان...
نگاهی به آذربایجان و قفقاز و مسائل پان ترکیسم
نویسنده: آریاسب دادبه

با درود به روان هزاران انسان شریفی که 93 سال پیش در چنین روزی قربانی تفکــری پلید شدند. پافشاری ارمنیــان جهان در یادآوری این واقعۀ شوم ناقوس بیداری وجدان بشری است.
موضوعی که می خواهم به آن بپردازم رویدادهای آذربایجان و قفقاز و نابخردی های پان ترکیسم است. باید یادآوری کنم اگر پژوهش های محققان ارمنی و پژوهشگران ایــرانی چــون احمد کسروی، یحیی ذکا، دکتر ماهیار نوابی، استاد عنایت الله رضا، دکتر منوچهر مرتضوی و دیگر ایران شناسان عالی قدر در اختیار ما نبود...
متــن سخنـرانی روبرت بگلریــان در مراسـم یادبـود نژادکشی ارمنیـان

به نام خدا. با ســلام بـه حضار گــرامی، نمایندگان محترم مجلس چه در دوره های پیشین و چه حال، نویسندگان، مورخان، اساتید، مدعوین و برگزار کنندگــان این مراسم.
با این مجموعۀ زیبــا، کــه امشب نظاره گـر آن بودیــم، ترکیــبی جــالب و هماهنــگ از نــور، معماری، طبیعت، موسیقی و کلامی که سخنرانان گرامی ما آن را کامل کردند ناگفته ای باقی نمانده. موسیقی ای کــه امشب بـه دسـت هنرمندان نوجوان و جوان ارمنی اجرا شد برای من تداعی گر آن دوران تاریخی و ...
معرفـی کتاب مادربزرگ من
نویسنده: فِتحیه چِتین
مترجم: ادوارد هاروتونیان

فتحیه چتین نویسندۀ کتاب مادربزرگ من در سال1950م در شهر کوچک معدن در استان الازیغ ترکیه دیده به جهان گشود. تحصیلات ابتدایی و متوسطه را در زادگاه خود و شهرهای محمودیه و الازیغ گذراند. مدتی به شغل معلمی مشغول شد و هم زمان به تحصیل در دانشکدۀ حقوق آنکارا پرداخت.
در سال1980 با روی کار آمدن نظامیان، فتحیه چتین بازداشت و به سه سال حبس در زندان نظامی آنکارا محکوم شد. در حال حاضر فتحیه چتین در استانبول اقامت دارد، از وکلای بنام و مبارز ترکیه و عضو انجمن وکلای استانبول...
سـفر مـرگ
نویسنده: فِتحیه چِتین
مترجم: ادوارد هاروتونیان

آن سال هِرانوش کلاس سوم را هم با موفقیت به پایان رسانده بود. از آنجا که کودک بسیار باهوش و متعهدی بود به این اکتفا نمی کرد که در کارهای خانه به مادر کمک کند، به برادرهایش هم می رسید، آنها را سرگرم می کرد و می کوشید تا آموخته های مدرسه را به آنها هم یاد دهد. به خاطر این کارها همه از او رضایت داشتند.
روزی از روزها، وقتی هوا رو به گرمی می رفت و کشتزارها پربار می شدند، سربازها به ده هجوم آوردند. نیکوقوس آقا، کدخدای ده،که زبان ترکی را خیلی ...
معرفـی کتـــاب کشتزار چکاوک ها
نویسنده: آنتونیا آرسلان
مترجم: تنی یعقوبیان

کشتـــزار چــکاوک ها، آخریــن کتــاب آنتونیا آرسلان، برندۀ جایزۀ پی ای ان کلاب سال 2005، آغاز یک سه گانه است؛ داستان چهار کودک ارمنی که به دنبال کشتار ارمنیان مجبور به فرار از وطنشان می شوند و قصد رسیدن به ونیز را دارند. این داستان تلفیقی است از شرق و غرب: ارمنستان و ونیز. داستان عموزاده های ایتالیایی با عموزاده های ارمنی نجات یافته از دسته های کوچ اجباری است که در ونیز به پایان می رسد. آرسلان می گوید: ((گشودن راه فراری برای این کودکان، که زندگی شان تباه شده است ...
ارمنیان و سلسلۀ اشکانیِ پارت ها
نویسنده: آرپی مانوکیان

نوشتار حاضر مروری گذرا دارد بر آنچه مشترکات تاریخی دو قوم ارمنی وایرانی را در دورۀ سلطنت اشکانیان شامل می شود. لازم به ذکر است در این مقالۀ تحقیقی سلطنت تیگران کبیر را مبنای اولین ارتباط های ارمنیان و اشکانیان قرار داده و سعی کردهایم با استفاده از منابع ارمنی موجود مطالب بدیع و جامع تری را در اختیار خوانندگان قرار دهیم. همچنین با اکتفا به شرح حوادث مهم از بیان تاریخ مفصل این دو ملت در این مقطع زمانی خودداری کرده ایم.
پوشاك ارمنيان فريدن
نویسنده: زویا خاچاطور

پوشاك بارزترين سمبل فرهنگي، مهم ترين و مشخص ترين مظهر قومي و سريع الانتقال ترين نشانۀ فرهنگي است و به دليل حركتي كه به همراه دارد، زمينۀ تأثيرگذاري و تأثير پذيري فرهنگي آن بيشتر از هر نشانۀ فرهنگي ديگر است. در ايران، گروه هاي متفاوت انساني زندگي مي كنند كه هر كدام داراي ويژگي برجسته اي هستند كه در نگاه نخست قوميت، حوزۀ زندگي، زبان، مذهب و ساير مشخصات فرهنگي آنان را در ذهن بيننده تداعي مي كند.
برخی ازگروه های قومي در تماس و همجواری با گروه هاي بزرگ تر جامعه از آنان تأثيرات فرهنگي، اقتصادي و اجتماعی ....
خاکستر روشن
نویسنده: غلامرضا کیانی

آن قدر از عمر من می گذرد که نمی توانم خیلی چیزها را به یاد بیاورم. اما افرادی را که در کنارشان می سوختم و می گذراندم هرگز فراموش نمی کنم؛ افرادی که دوستشان داشتم وگرمی بخش دست و دلشان بودم. آن روزها روزهای زندگی بود! هرچند گاهی وقت ها تلخی زمانه مرا هم نگران می کرد اما روزهای خنده و آشتی هم کم نبود. زمستان ها را می گذراندیم و می خندیدیم و خانه گرم و روشن می ماند. بچه ها را نگاه می کردم و می دیدم که چطور مثل شعله های آتشِ تازه نفس، قد می کشند و من و پدربزرگ و صندلی گهواره ای اش هم صحبت بی صدای هم بودیم.



نقل مطالب فصلنامۀ پیمان تنها پس از هماهنگی با مسئولان فصلنامه، با ذکر کامل منبع (به صورت لینک کامل و ذکر نام مؤلف) و بدون هرگونه دخل و تصرف میسر است.
Copyright © 2008-2014 Payman Cultural Quarterly Journal | Design and Developed by Narek Hartunian & Narbeh Bedrosian
تعداد بازدید: 2742