نشانی: تهران، خیابان استاد مطهری، خیابان فجر (جم سابق)، کوچه نظری، پلاک 4
کدپستی: 48161-15887
تلفن: 88814288
دورنگار: 88841448
پست الکترونیک:
info@paymanonline.com
نقل مطالب فصلنامۀ پیمان تنها پس از هماهنگی با مسئولان فصلنامه، با ذکر کامل منبع (به صورت لینک کامل و ذکر نام مؤلف) و بدون هرگونه دخل و تصرف میسر است.
سرمقاله

سال 2005 میلادی مصادف است با نودمین سالگرد نژادکشی ارمنیان در ارمنستان غربی. از این رو آرام اول، جاثلیق ارامنهٔ حوزهٔ سیلیسی، در پیام تبریک میلاد مسیح، سال 2005 را سالگشت نژادکشی ارمنیان نامیده و به تبع ایشان، اسقف اعظم سبوه سرکیسیان، پیشوای دینی ارمنیان تهران و شمال ایران، بر اهمیت بزرگداشت یاد شهدای اولین نژادکشی قرن بیستم در تمام ایام سال و طی مناسبت های گوناگون، تأکید کرد.
ما هم میلاد مسیح پیام آور صلح و شفقت را به تمام هم میهنان عزیز ایرانی اعم از مسلمان، مسیحی، ....
نقش اندیشمندان ارمنی در آشنایی ایرانیان با اندیشهٔ مدرن (بخش دوم)
نویسنده: محمدحسین خسروپناه

در سال های آغازین سدهٔ بیستم میلادی، چندین محفل و گروه سوسیال دموکرات در شهرهای تبریز، تهران و رشت تشکیل شد. در بین آنها، گروه سوسیال دموکرات ارامنهٔ تبریز اهمیت و نقش بسزایی در نشر اندیشهٔ سوسیال دموکراسی در ایران داشت. فعالیت این گروه به عنوان محفلی مطالعاتی، از سال 1905 م آغاز شد. اعضای این محفل تلاش می کردند از طریق مطالعهٔ منظم و با برنامهٔ آثار مارکس، انگلس، و رهبران سوسیال دموکراسی، بر دانش و آگاهی خود بیفزایند و آمادگی لازم برای ...
آیین های کلیسا
نویسنده: اسقف اعظم آرداک مانوکیان
مترجم: میشا هایراپطیان

کلمهٔ آیین در زبان ارمنی به معنای ‹‹راز›› نیز می آید و مفهوم دینی آن عبارت است از دریافت ندیده ها و یا نشان مرئی برای فهم فضایل نامرئی است؛ به زبان ساده تر یعنی مفهوم و محسوس شدن چیزی که از دیدگان ما پوشیده شده است. آیین های کلیسا را ‹‹رازهای کلیسا›› نیز گفته اند.
بنابراین مقصود از آیین (راز) عبارت است از درک پدیده های نامرئی و اسرارآمیز موجود در مراسم و فرایض دینی به یاری باور و ایمان؛ مثلاً در جریان مراسم غسل تعمید، مسیحی شدن...
آرگام آیوازیان، پژوهشگر نستوه سرزمین ممنوع
نویسنده: ادوارد هاروتونیان

سال 1383 ش (2004م) چهارصدمین سال مهاجرت اجباری ارمنیان مناطق شمالی رود ارس به نواحی مرکزی ایران است؛ مردم بی دفاعی که به زور شمشیر، ناگزیر شهر و روستا و خانه و زندگی خود را رها کردند و در سرمای پاییزی، خود و عزیزانشان را به آب های وحشی ارس سپردند و آنان که به کنارهٔ دیگر رود رسیدند، زمستان سخت و راه توان فرسای ساحل ارس تا نواحی مرکزی ایران را در برابر خود یافتند.
با استقرار ارمنیان در کنار شهر اصفهان، جلفای اصفهان، که ارمنیان آن را جلفای نو یا ‹‹نور جوقا›› ...
سومه نزد ارمنیان
نویسنده: روبرت پطروسیان
مترجم: علیرضا سلیمان زاده

سومه ایزد، گیاه، و نوشیدنی نشاط آوری بوده که تقریباً در 120 سرود از 1028 سرود ریگ ودای هندی (متعلق به اواسط هزارهٔ دوم پیش از میلاد) به آن اشاره شده و همتای ایرانی آن هَئومَه/ هومه نام داشته است. گرچه در اوستا از هومه کمتر یاد شده، اما در این که هر دو در اصل مشابه یا یکسان بوده اند، تردید چندانی وجود ندارد. هم در هند و هم در ایران، در پاره ای موارد، هویت دقیق سومه/هومه فراموش شده، و به همین خاطر برای آن جایگزین هایی انتخاب گردیده است. کنار گذاردن این آنتوژنِ الهی و جایگزینی آن با موارد دیگر را....
طرح فرهنگی ‹‹گل» در فرهنگ ایران و ژاپن
نویسنده: دکتر سهیلا شهشهانی

انسان شناسی رشته ای است که به زندگی روزمرهٔ انسان ها می پردازد. وسعت موضوعی موجب شده انسان شناسان در قالب نظریه هایی که هر دوره بدانها رسیده اند، به این مهم بپردازند. نظریه های هر دوره برخاسته از دورهٔ قبل و جوّ روشنفکری زمان خاصی است که انسان شناس در آن نظریه پردازی می کند. امروز بیش از 120 سال از پایه گذاری انسان شناسی و انباشت نظریه های متفاوت می گذرد و ما بر مبنای موضوع می توانیم یکی از این نظریه ها انتخاب کنیم و در آن چارچوب به موضوع بپردازیم. در اینجا برای پرداختن به....
میلاد زرتشت و تاریخ ایران باستان
نویسنده: رسول ضیایی

تاریخ زندگانی زرتشت، تاریخ پادشاهان اساطیری ایران و بستگی های این دو با یکدیگر معمایی است که شاید هرگز نتوان پاسخی روشن و قطعی برای آن یافت؛ نگارنده نیز هرگز چنین ادعایی ندارد. آنچه هست، تکیه بر شاهنامه، با بهره گیری از منابع دیگر، تنها برای پی بردن به کنه ابیات این حماسهٔ جاویدان است در برابر پرسش هایی که پاسخ بدانها می تواند بر تیرگی های تاریخ این کهن بوم و بر فروغ کوچکی بیفکند.
در این راه، نخست تاریخ زرتشت و پادشاهان کیانی، با بهره گیری از ابیات شاهنامه تخمین زده می شود...
جلفای اصفهان، از صفویه تا قاجاریه
نویسنده: شهرام امیری

تاریخ عبارت است از شناخت عرف و عادات، جنگ ها، پیروزی ها، آشفتگی ها، دگرگونی ها، و در یک کلام، بررسی آنچه بشر در طی قرون متمادی اندیشیده است. ما در تاریخ به دنبال چه هستیم؟ همان گونه که عنوان گردید تاریخ در معنای واقعی، بررسی سیر اندیشهٔ انسان است؛ همان چیزی که به واسطهٔ آن انسان از سایر مخلوقات خداوند متمایز گردیده است.
ما امروز تاریخ را با چه دیدگاهی باید بنگریم؟ به نظر بسیاری از بزرگان این علم، در تاریخ خصوصاً تاریخ پر فراز و نشیب سرزمینمان (که در نوع خود در دنیا بی نظیر است)....
سیلوا کابودیکیان
نویسنده: ادوارد هاروتونیان

سیلوا کابودیکیان، بانوی کهنسال شعر و ادب ارمنی، در سال1919 م در ایروان به دنیا آمد. در سال1941 م دورهٔ دانشکدهٔ زبان و ادبیا ت ارمنی دانشگاه ایروان را به پایان رسانید و در سال های1949 - 1950م دورهٔ عالی انستیتوی ادبیات ماکسیم گورکی را در مسکو گذراند.
نخستین شعر او در چهارده سالگی به چاپ رسید و در مدتی کوتاه، و هنوز در جامهٔ دانش آموزی، در سراسر شوروی به شهرت رسید. اشعار او به بسیاری از زبان های ملل اتحاد شوروی و شماری از زبان های اروپایی ترجمه شده است.
هامو ساهیان
نویسنده: تیگران بوغوسیان

هامایاگ گریگوریان متخلص به هامو ساهیان در سال 1914م در دهکدهٔ لُر از منطقهٔ سیسیان ارمنستان متولد شد. وی پس از گذراندن تحصیلات ابتدایی برای ادامهٔ تحصیل به باکو رفت و در آنجا ابتدا دوره های تحصیلی دبیرستان و سپس مدرسهٔ عالی تربیت معلم را به اتمام رساند. بعد از جنگ جهانی دوم برای همیشه به ایروان رفت و تا پایان عمرش در آنجا سکنا گزید و به امور ادبی اشتغال ورزید. اشعار هامو ساهیان در بیش از ده کتاب به چاپ رسیده اند و بیشتر آنها به چند زبان دیگر ترجمه شده اند. ساهیان خود نیز ترجمه هایی از آژار دیگر شاعران و نویسندگان....
واهان دریان
نویسنده: تیگران بوغوسیان

چهرهٔ تابناک و بی همتای شعر غنایی ارمنستان و به حق بزرگ ترین شاعر لیریک ارمنی معاصر، واهان دریان[1] در سال1885 م در گنجه، از روستاهای گرجستان، چشم به جهان گشود. وی تحصیلات ابتدایی را در دهکدهٔ زادگاهش و سپس در تفلیس گذرانید، آنگاه در سال1899 م برای ادامه و تکمیل تحصیلات رهسپار مسکو گردید. دِریان با موفقیت چشمگیری امتحانات ورودی مدرسهٔ عالی لازاریان را گذراند، وارد سال سوم شرق شناسی آن شد و در سال1906 م آن را به پایان رساند، وارد دانشگاه مسکو گردید و به تحصیل در رشتهٔ زبان شناسی اشتغال ورزید و از آن ....



نقل مطالب فصلنامۀ پیمان تنها پس از هماهنگی با مسئولان فصلنامه، با ذکر کامل منبع (به صورت لینک کامل و ذکر نام مؤلف) و بدون هرگونه دخل و تصرف میسر است.
Copyright © 2008-2014 Payman Cultural Quarterly Journal | Design and Developed by Narek Hartunian & Narbeh Bedrosian
تعداد بازدید: 3800