نشانی: تهران، خیابان استاد مطهری، خیابان فجر (جم سابق)، کوچه نظری، پلاک 4
کدپستی: 48161-15887
تلفن: 88814288
دورنگار: 88841448
پست الکترونیک:
info@paymanonline.com
نقل مطالب فصلنامۀ پیمان تنها پس از هماهنگی با مسئولان فصلنامه، با ذکر کامل منبع (به صورت لینک کامل و ذکر نام مؤلف) و بدون هرگونه دخل و تصرف میسر است.
سرمقاله

مؤسسۀ ترجمه و تحقیق هور بنا بر رسالت سی سالۀ خود، كه همانا نمایاندن مناسبات دو ملت كهن ایرانی و ارمنی و معرفی مشتركات آنان است، تصمیم به برپایی نمایشگاهی گرفت از آثار برخی از ارمنیانی كه در فرهنگ و هنر و ادب ایران زمین تأثیرگذار بوده اند.
هنر ارمنیان و وزن یک اقلیت در میان یک ملت
نویسنده: ایساک یونانسیان

زمان به سرعت می گذرد و گذشته تنها در اذهان و آثار هنری به جای می ماند. آن هنگام که می خواهیم از گذشتۀ یک ملت آگاه شویم به آثار بر جای مانده از آنان مراجعه می کنیم چراکه ذهن آدمی ماندگار و قابل اطمینان نیست. آن کسی که گفته یک عکس، یک تابلوی نقاشی و یک اثر معماری کار هزاران کلمه را می کند راست گفته است. هنر از وقایع و سرگذشت یک قوم و ملت حکایت ها می گوید.
برپایی نمایشگاه چهره های تأثیرگذار ارمنی در هنر ایران
نویسنده: ایساک یونانسیان

اشاره:
مناسبات موجود در بین اقوام ایرانی و ارمنی به قدمت تاریخ و فرهنگ آنان است. ایرانیان و ارمنیان، علاوه بر خویشاوندی نژادی، به دلیل همسایگی و هم جواری مشترکات بسیاری در آیین ها، باورها و دیگر زمینه های فرهنگی با یکدیگر دارند. این همزیستی، که همواره با حسن نیت و مسالمت همراه بوده، خود منشأ آثاری ارزنده شده است. با وجود این، همواره نیاز مبرم به شناساندن هرچه بیشتر فرهنگ و ادب و تاریخ و تمدن غنی ملت ارمنی وجود داشته است.
شب بزرگداشت هنرمندان ارمنی
نویسنده: ایساک یونانسیان

در روزهای برپایی نمایشگاه چهره های تأثیرگذار ارمنی در هنر ایران شبی نیز به بزرگداشت هنرمندان ارمنی تخصیص داده شد. این مراسم در تاریخ 2 بهمن 1391ش، با همت مؤسسۀ ترجمه و تحقیق هور، در تالار استاد جلیل شهناز خانۀ هنرمندان ایران و با حضور گریکور آراکلیان، سفیر محترم جمهوری ارمنستان در ایران؛ دکتر کارن خانلری، نمایندۀ ارمنیان تهران و شمال کشور در مجلس شورای اسلامی؛ روبرت بگلریان، نمایندۀ ارمنیان اصفهان و جنوب کشور در مجلس شورای اسلامی؛ دکتر هروی، نمایندۀ قائنات در مجلس شورای اسلامی؛
چهره های معرفی شده در نمایشگاه هنرمندان ارمنی ایران

- موسیقی
آرمیک دشچی
آرمیک دشچی (ولادت 1328ش)، معروف به آرمیک، موسیقی دان، آهنگ ساز و نوازندۀ گیتار (در سبک فلامینگو)، در تبریز به دنیا آمد. وی آموختن گیتار را از هفت سالگی آغاز کرد.
دستانی برای باز آفرینی واقعیت و تخیل
نویسنده: شاکه امیریان پطروسیان

نوشتن دربارۀ هنرمندی که تمامی اهل هنر او را می شناسند و زندگی نامه و عکس هایش در بیشتر مجله های هنری چاپ شده کاری است سخت و بیهوده، اگر چیز تازه ای برای گفتن دربارۀ او نداشته باشی. با آگاهی از این واقعیت به دیدار خانم لیلیت طریان رفتم تا با او گفت و گو کنم. گرچه سال هاست که او را می شناسم تاکنون به منزل قدیمی، کوچک وصمیمی اش نرفته بودم و هیچ شناختی از مکانی که او در آن زندگی و کار می کند نداشتم.
بانوی پیکره ساز
نویسنده: عباس مشهدی زاده

در درازای تاریخ این سوی جهان همسویی و همراهی دیرینه ای میان مردمان و فرهنگ ایرانی و ارمنی دیده می شود. زمانه و نسل ما نیز از این تعریف بیرون نبوده است و در این میان، در گسترۀ هنر، شاهد درخشش های بسیاری در دل تجددخواهی ها و نوجویی ها بوده ایم.
دکتر سیمون آیوازیان،پدر گیتار کلاسیک ایران
نویسنده: ایساک یونانسیان

سیمون آیوازیان، فرزند هاروطیون آیوازیان و تامارا لئون زاده یزنایانس، در 1323ش، در خانواده ای ارمنی، در بندرانزلی، به دنیا آمد. استعداد و ذوق هنری از همان اوان کودکی در وی آشکار شد و از نوجوانی به نواختن ماندولین،[1] که پدربزرگش آن را می نواخت، روی آورد. استعدادش در نقاشی نیز بر اثر تشویق های مادرش آشکار شد. او این استعداد را از خانوادۀ مادری اش به ارث برده بود و دایی مادرش، هاروطیون ظهرابیان، از نقاشان معروف دربار تزار روسیه بود.
به تماشای زاون قوکاسیان در سینمای اصفهان
نویسنده: رضا مهدوی هزاوه

در پیاده رو های جلفای اصفهان قدم می زنم. به زودی پاییز فرا می رسد و منتظرم زیر باران کلیسا و قهوه خانه ها را خیس و شاداب ببینم. رو به روی کلیسا به مجسمۀ خاچاطور کساراتسی، که وسط حوض خوش نشسته، نگاه می کنم. کساراتسی، به گواهی تاریخ، نخستین کسی بوده که دستگاه چاپ را به ایران آورده و به قول دکتر محسنیان راد،[2] ما را به عصر دیگری از جهان ارتباطات سوق داده.
یادی از سلطان جاز ایران، ویگن دردریان
نویسنده: ایساک یونانسیان

از جمله زیباترین و با ارزش ترین هنر ها موسیقی و ترانه سرایی ا ست. هنگامی که گوش به ترانه ای می سپاریم، همانند یادآوری خاطرات سال های دور، آرامشی در وجود خود حس می کنیم، درست مثل اینکه همدردی، سنگ صبوری ما را به آرامش رسانده. شعر، ترانه و موسیقی همان خاطرات و اندیشه هایی است که از دل آفرینندگان هنر همچون چشمه ای می جوشد و نسل های متمادی را شیفتۀ خود می سازد اما بسیار کم اند آنهایی که که در این راه اسطوره می شوند و اسطوره باقی می مانند. ویگن یکی از این اسطوره هاست
زاون آیوازیان، هنرمند ایرانی در مهد هنر
نویسنده: ایساک یونانسیان

اشاره
جلفای اصفهان، کلیسای وانک، حیاط و ورودی کتابخانۀ ماتناداران. هر بازدیدکننده ای که به موزۀ کلیسای وانک و کتابخانۀ ماتناداران کلیسا می رود پیش از ورود به موزه و کتابخانه با سه پیکرۀ سرد و بی جان رو به رو می شود: پیکرۀ بارویر سواک، شاعر شهیر ارمنی؛ پیکرۀ مسروپ ماشتوتس، مبدع الفبای ارمنی؛ و پیکرۀ خاچاطور کساراتسی، پایه گذار نخستین چاپخانۀ ایران و خاورمیانه. با نگاه اول آنها همچون نگهبانان موزه به نظر می رسند که انگار سر تا پا براندازتان می کنند تا مطمئن شوند برای تاریخ و هنر ارمنیان ...
همچون انحنای پلی كهن
نویسنده: علی موقر

ذكری از شهروندان ارمنی ایران به مناسبت هفته فرهنگی ارمنیان
جامعۀ ارمنیان، مجموعه ای است با وقار و سربلند با تاریخی غنی، سنگین و گاه تلخ كه بعضاً یادآوری آن نیز در دنیای معاصر محل مناقشه می شود. در این میان، ایران تنها كشوری است كه تاریخ، فرهنگ و هنرش چنین از نزدیك به این قوم پیوند خورده است. از مناسبات و قرابت دو هزارساله و بعدتر یادگارهای عاشقانۀ بیستون و قصر شیرین كه تا قلب این سرزمین پیش رفته است و جان مردمانش با آن عجین شده است تا گنجینۀ واژگان ماخوذ از پهلوی كه حفظ شكل...
دانشنامۀ ایرانیان ارمنی
نویسنده: مسعود عرفانیان

ده سال پیش، در 1382ش، چاپ نخست کتاب دانشنامۀ ایرانیان ارمنی به کوشش پژوهشگر ارزنده، سرکار خانم ژانت د. لازاریان و با دستیاری مرکز گفتگوی تمدن ها در سلسله انتشارات هیرمند با مدیریت شادروان حمید باقرزاده چاپ و منتشر شد.
پس از انتشار کتاب، صاحب این قلم، در نوشتۀ کوتاهی که در شمارۀ 29 و 30 مجلۀ بخارا[1]به چاپ رسید، تنها به معرفی کتاب پرداخت که در آن هیچ اشاره ای به ضعف ها و قوت های کتاب نشده بود. ترجمۀ همان نوشته، اندکی پس از چاپ، در روزنامۀ ارمنی زبان آلیک نیز به چاپ رسید.



نقل مطالب فصلنامۀ پیمان تنها پس از هماهنگی با مسئولان فصلنامه، با ذکر کامل منبع (به صورت لینک کامل و ذکر نام مؤلف) و بدون هرگونه دخل و تصرف میسر است.
Copyright © 2008-2014 Payman Cultural Quarterly Journal | Design and Developed by Narek Hartunian & Narbeh Bedrosian
تعداد بازدید: 12111