نشانی: تهران، خیابان استاد مطهری، خیابان فجر (جم سابق)، کوچه نظری، پلاک 4
کدپستی: 48161-15887
تلفن: 88814288
دورنگار: 88841448
پست الکترونیک:
info@paymanonline.com
نقل مطالب فصلنامۀ پیمان تنها پس از هماهنگی با مسئولان فصلنامه، با ذکر کامل منبع (به صورت لینک کامل و ذکر نام مؤلف) و بدون هرگونه دخل و تصرف میسر است.
فصلنامه فرهنگی پیمان - شماره 45 - سال دوازدهم - پائیز 1387

منتخبی از آثار واروژان


قطعاتی از موسیقی متن سریال سلطان صاحبقران (1353-1354)

واروژان در ساخت موسیقی این مجموعه از سازهای اصیل ایرانی در بافت ارکسترال استفاده کرد.

1- تیتراژ آغاز سریال6:04

2- قطعه‏ای از موسیقی متن (بخش رژه افسران)2:51

3- قطعه‏ای از موسیقی متن (موسیقی شاد دوره قاجار)1:55
4- قطعه‏ای از موسیقی متن سریال2:17
5- اعلام پایان هر برنامه (با صدای واروژان)1:37


6- آهنگ باورکن با نوازندگی پیانوی ملودی توسط واروژان3:10

7- اجرای قطعه‏ای از آهنگ باورکن با ریتم شاد برای استفاده موسیقی متن فیلم1:46

8- اجرای قطعه‏ای از آهنگ باورکن با ریتم غمناک برای استفاده موسیقی متن فیلم2:15


قطعاتی از موسیقی متن فیلم سینمایی خروس(1352)، با تلفیقی از سازهای سنتی ایرانی.

9- قطعه‏ای از موسیقی متن فیلم سینمایی خروس3:10

10- قطعه‏ای از موسیقی متن فیلم سینمایی خروس1:46
11- قطعه‏ای از موسیقی متن فیلم سینمایی خروس2:15


نمومه‏ای از تنظیم واروژان بر روی ملودی آهنگ سازان دیگر

12- آهنگ ای رسید از راه  آهنگ ساز: سیاوش قمیشی  تنظیم: واروژان3:51


قطعاتی از موسیقی متن فیلم سینمایی بر فراز آسمان‏ها(1356). آخرین اثر (موسیقی متن فیلم) واروژان.

13- تیتراژ فیلم1:38

14- قطعه‏ای از موسیقی متن فیلم سینمایی بر فراز آسمان‏ها0:50

15- قطعه‏ای از موسیقی متن فیلم سینمایی بر فراز آسمان‏ها3:04

16- قطعه‏ای از موسیقی متن فیلم سینمایی بر فراز آسمان‏ها (رژه افسران درجه‏دار)1:09


17- پایان9:06

این بخش با قطعه خاکسپاری موسیقی متن فیلم شام غریبان با اجرای واروژان آغاز می‏شود و در ادامه با آهنگ‏های بوی خوب گندم، حرف، پل و موسیقی متن فیلم برفراز آسمان‏ها درهم می‏آمیزد. این قطعه بنا به درخواست ویگن داوودی، توسط آندره آرزومانیان جهت استفاده در مراسم یادبود واروژان بر مزار آن مرحوم، تنظیم و اجرا شده است.


مجموعه این آهنگ‏ها به درخواست فصلنامه پیمان، به کوشش و همت آقای ویگن داووی، دوست صمیمی و همکار زنده‏یاد واورژان، گردآوری، تنظیم. تهیه شده است. با سپاس فراوان از آقای ویگن داووی.


فایل‏های صوتی فوق برای سایت اینترنتی و به صورت فرمت mp3 با کیفیت 32Kbps می‏باشند. برای دریافت CD با کیفیت بالا می‏توانید به دفتر فصلنامه مراجعه نمایید.

 

تمام حقوق نشر این اثر مطابق قوانین، برای فصلنامه پیمان محفوظ است.


روی جلد لوح فشرده


پشت جلد لوح فشرده
سرمقاله

جهان کنونی در کنار همۀ وجوه و جلوه های مختلف سیاسی، نظامی، اقتصادی، صنعتی و فن آوری کماکان جهانی است فرهنگی و البته سرشار از تعاملات، تداخلات و شاید مداخلات فرهنگی.
در اینجا ذکر دو توضیح را لازم می دانم، اول اینکه قید کماکان اشاره به این مطلب دارد که اگرچه در قرن بیستم و بیست و یکم به دلیل سیطرۀ صنعت و فن آوری و اقتصاد، برخی فرهنگ را کم  رنگ تر تلقی می کنند، توسعۀ فن آوری به ویژه فن آوری های ارتباطی خود به رشد انتقالات فرهنگی کمک بسیار کرده و طبعاً سبب گسترش عرصه های فرهنگی شده و جغرافیای آن را وسعت بخشیده است....
به یاد واروژان
تهیه و تدوین: آرلین وارطانیان

فصلنامه پیمان در راستای رسالت خود همواره سعی در معرفی چهره های ماندگار آن دسته از ایرانیان ارمنی داشته است كه به طریقی توانایی های ذاتی خود را در فرهنگ و هنر ایران زمین به ثبت رسانده اند.
واروژ هاخباندیان، كه در این شماره از فصلنامۀ پیمان مروری گذرا داشته ایم بر زندگی و آثار هنری وی، به نسلی از موسیقی دانان معاصر ایران تعلق دارد که در کمال فروتنی و در پس پرده، نبوغ هنری خود را در اختیار هنرمندان صحنه ها قرار داده اند. واروژان چنان درتواضع خود گرفتار آمده بود كه به سادگی از خاطره ها رفت و به نام و هنر وی، چه در ...
یحیی ‏خـان (1876 ـ 1932)، نابغۀ هنر تـار‏سازی جلفای اصفهان
نویسنده: زویا خاچاطور

در ایامی نه چندان دور نسلی از استادان سازندۀ آلات موسیقی سنتی در ایران پا به عرصه گذاشتند كه این هنر را در ایران شكوفا کردند و به اوج رساندند. علاقه و كشش مردم به موسیقی در عهد قاجار و ظهور هنرمندانی بزرگ در عرصۀ موسیقی چون آقا علی اكبر، آقا حسین ‏قلی، میرزا عبدالله، درویش‏خان سماع و دیگران سبب شد تا مردم به سوی هنر ساخت آلات موسیقی و صنایع وابسته به آن گرایش بیشتری پیدا كنند و هنرمندانی كارآزمـوده را در این زمـینه پرورش دهند. جست و جو در پیشینۀ تاریخ موسیقی ایران حاکی از آن است...
هنـر، مذهـب و ادبیـات شفاهـی ارمنیان باستـان
نویسنده: رافائل ایشخانیان
مترجم: ژیلبرت مشکنبریانس

بر اساس تحقیقات باستان‏شناختی صورت گرفته در کوهستان‏های ارمنستان مشخص شده که این منطقه از زمان‏های بسیار دور محل زندگی انسان‏ها بوده است. ساکنان این منطقه از دیرباز به ساخت وسایلی از سنگ، استخوان و بعدها از فلزات مختلف همچون مس، برنز و آهن پرداخته‏اند. همچنین، ساخت زیورآلاتی از طلا، نقره و سنگ‏های گران‏قیمت نیز در بین آنان متداول بوده است.
از هزارۀ سوم قبل از میلاد، زمانی که اقوام ارمنی نقش اصلی را در کوهستان‏های ارمنستان عهده‏دار ‏شدند...
گاه شماری اصلی ارمنی
نویسنده: آنوشیک ملکی

تعیین مبدأ سال نو در کشورهای گوناگون اساس و بنیانی خاص و متمایز دارد. گاه واقعه‏ ای تاریخی یا اسطوره ‏ای، گاه واقعه ‏ای دینی، گاه تأسیس یک مقر حکومتی (مرکز یا شهر اصلی) و ... مبدأ تاریخ یک ملت تلقی شده. ارمنستان نیز به منزلۀ سرزمینی تاریخی و کهن از گذشته تا به امروز تقویم‏ های متنوعی داشته است. تقویم خورشیدی از جمله تقویم‏ هایی بوده که در دوره‏ های مختلف در ارمنستان کاربردی ویژه داشته. از آنجا که خورشید جزء خدایان اصلی ارمنیان باستان محسوب می ‏شده استفاده از این تقویم نیز توجیه ‏پذیر است. در مورد تقویم قمری هنوز...
نگاهی مختصر به تاریخ منطقۀ نخجوان
نویسنده: شاهن هوسپیان

منطقۀ نخجوان، که امروزه بخشی از جمهوری آذربایجان را تشکیل می‏دهد، در منتهی‏الیه جنوبی منطقۀ قفقاز و در ساحل شمالی رود ارس، قرار گرفته و با 5,363 کیلومتر مربع وسعت به طول 170 و عرض 70 الی 75 کیلومتر در جهت شمال غربی جنوب شرقی امتداد رود ارس کشیده شده و از شمال و شرق، به طول مرزی 224 کیلومتر، با جمهوری ارمنستان، از جنوب و غرب، به طول مرزی 163 کیلومتر، با جمهوری اسلامی ایران و از سمت غرب، به طول مرزی دوازده کیلومتر، با جمهوری ترکیه مرز مشترک دارد....
دربارۀ نام‏ های خانوادگی ارمنی
نویسنده: ادوارد هاروتونیان

در شمارۀ 44 فصلنامۀ پیمان مطلبی با عنوان «نام ‏های خانوادگی ارمنی» به چاپ رسیده است. از آنجایی که فصلنامۀ پیمان به منزلۀ مرجعی مورد استفادۀ استادان، دانشجویان و دانش‏پژوهان قرار می‏گیرد بر آن شدم تا در این نوشتار نکاتی چند بر آن مطلب بیفزایم.
نام ‏های خانوادگی ارمنی عمدتاً به پسوندهای یان و یانس ختم می‏ شوند. متداول‏ترین آنها پسوند یان است که سابقۀ آن در منابع تاریخی به سدۀ پنجم میلادی می ‏رسد و از سدۀ نوزدهم میلادی فراگیر شده است...
آراوُد در گـذر زمـان
نویسنده: آرپی مانوکیان

در نوشتار زیر کوشیده ‏ایم، تاریخ شکل ‏گیری و حیات نشریۀ مهم و تأثیرگذار ارمنی ‏زبانی را که در تبریز به چاپ می ‏رسید؛ یعنی، هفته ‏نامۀ آراوُد[2] را به رشتۀ تحریر در آوریم. از آنجایی که این نشریه در دورۀ مشروطه ‏خواهی ایرانیان به وجود آمد و در اصل، به نوعی نماد مبارزات معنوی ارمنیان تبریز در جهت تحقق آرمان ‏های مشروطیت بود لذا با بیان وضیعت فرهنگی و سیاسی تبریز در این دوره، به صورت موجز، سعی کرده ‏ایم اطلاعاتی دقیق‏تر در اختیار خواننده قرار دهیم و البته، از بیان تاریخ مفصل حوادث دوران مبارزات مشروطه ‏خواهی در تبریز خودداری کرده‏ ایم...
نقدی بر کتاب جنگ فرهنگی علیه جمهوری آذربایجان
نویسنده: روبن قالیچیان
مترجم: آرمیک نیکوقوسیان

در سال 2007م کتاب جنگ فرهنگی علیه آذربایجان چاپ و منتشر شد. در این کتاب، که از نظر چاپ و نوع کاغذ بسیار مرغوب است، بدون در نظر گرفتن دلایل و مستندات تاریخی و واقعی، سعی شده به طرق مختلف وانمود شود که جمهوری آذربایجان مورد تهاجم فرهنگی قرار گرفته و پیشینۀ تاریخی آن خدشه‌دار و به عبارتی تحریف شده است.
در مقدمۀ کتاب، نویسنده می‌کوشد ثابت کند جمهوری آذربایجان پیشینه ‏ای چند هزار ساله دارد و در اصل...
فصلنامۀ پيمان در پانزدهمين جشنواره و نمايشگاه بين ‏المللي مطبوعات

پانزدهمين دورۀ نمايشگاه بين ‏المللی مطبوعات و خبرگزاری ‏ها در تاريخ 26 آبان 1387 آغاز شد و در 3 آذر 1387 با موفقيت به کار خود پایان داد. برپایي نمايشگاه بين ‏المللی به همت و كوشش معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در فضایی عاری از مسائل اقتصادی، خود حركتی كارساز و قابل تقدير و تقديس است.
فصلنامۀ پيمان براي نخستين بار امسال در اين نمایشگاه شركت کرد. حضور پيمان در ميان هم‏پيمانان این فصلنامه و تماس مستقيم مؤسسان و هیئت تحريريۀ آن با خيل....
بارویر  سِـواک (1924-1971) شاعر ناقوس ‏های خاموشی ناپذیر
نویسنده: آزاد ماتیان

دهۀ شصت قرن گذشته دوران استالین‏ زدایی در اتحاد جماهیر شوروی سابق بود. مرگ دیکتاتور در 1954م، همانند سی سال حکومت مقتدرانه ‏اش، تأثیری سرنوشت‏ ساز بر زندگی میلیون‏ ها انسان، نه تنها در داخل مرزهای شوروی بلکه در سراسر جهان، داشت. با مرگ او میلیون‏ ها تن در داخل و خارج پردۀ آهنین، که خود او بانی و محافظ آن بود، به خیابان‏ ها ریختند و در سوگ "پدر خلق ‏ها " اشک ریختند؛ در سوگ مردی که به زودی نامش در کنار نام خونخوارترین خودکامگان تاریخ و به منزلۀ طراح و مجری...
زاهــراد (1924 ـ2007)
نویسنده: خاچیك خاچر

روز بیستم فوریۀ 2007م روزی شوم در تاریخ ادبیات ارمنی است. در این روز، دنیای شعر ارمنی زاهراد، یكی از پیش‏گامان و راهبران نامی شعر مدرن و نوین خود را از دست داد. حال باید شعر ارمنی را بدون نفس‏ه ای گرم، قدم‏ های استوار و نوآوری ‏های اعجاب‏ انگیز «زاهراد» دید...
زاره یالدزچیان معروف به زاهراد در1924م در استانبول یا همان قسطنطنیۀ قدیم زاده شده. آنجا به مدرسه رفته وحتی برای پزشك شدن سه سال به دانشگاه رفته است! ولی پزشكی را نپسندیده و به تجارت پرداخته است...
وانمود کردن به دوست نداشتنت سخت است
نویسنده: علی باباچاهی

بی مقدمه که بگویم دوست نویسنده ‏ام خاچیک خاچر مرا با زاهراد شاعر بزرگ ارمنی آشنا کرد. می‏ گویم بزرگ چرا که دیگران چنین گفته و نوشته ‏اند اما به مرور ایام با شعرهایی که اینجا و آنجا از زاهراد دیدم بیشتر بر سر شوق آمدم و رد شعرهای او را تعقیب کردم. قبلاً آثاری ترجمۀ خاچیک خاچر در گوهران خوانده بودم. از حسن تصادف یک مؤسسۀ فرهنگی مجموعه شعرهای زاهراد را با ترجمۀ خاچیک خاچر در اختیار من گذاشت با این نیت که درنگی کنم بر نوع و نحوۀ به فارسی درآمدن شعرهای...



نقل مطالب فصلنامۀ پیمان تنها پس از هماهنگی با مسئولان فصلنامه، با ذکر کامل منبع (به صورت لینک کامل و ذکر نام مؤلف) و بدون هرگونه دخل و تصرف میسر است.
Copyright © 2008-2014 Payman Cultural Quarterly Journal | Design and Developed by Narek Hartunian & Narbeh Bedrosian
تعداد بازدید: 7224